کد خبر: ۵۱۸۵۴
۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
مانکن آدام-ایکس(Adam-X) خون دارد، نفس می‌کشد، پلک می‌زند و به روند احیاء و درمان واکنش نشان می‌دهد.

در حاشیه هر دوره از نمایشگاه CES محصولاتی وجود دارند که توجهات را به شکلی ویژه جلب می‌کنند، حتی اگر نتوان آنها را «لوازم الکترونیکی مصرفی» نامید. یک مثال بارز از آن، آدام-ایکس(Adam-X) است که یک ابزار آموزشی پزشکی است.

آدام-ایکس برخلاف مانکن‌های سنتی مخصوص آموزش عملیات احیاء، یک بیمار رباتیک است که برای طیف گسترده‌ای از آموزش‌های پزشکی قابل استفاده است.

 

به نقل از انگجت، آدام-ایکس اسکلت، ماهیچه و ریه‌های واقع گرایانه دارد که بسیار شبیه به بدن واقعی رفتار می‌کنند و بسته به هدف مورد نظر و میزان موفقیت شما در درمان، به شما بازخورد می‌دهد. به عنوان مثال، بسته به کاری که انجام می‌دهید، مردمک‌های آن گشاد می‌شوند، گونه‌ها سرخ می‌شوند و زبان متورم می‌شود.

مانکن شگفت‌انگیز که خون دارد و نفس می‌کشد

این مانکن رباتیک در حال حاضر حتی می‌تواند صداهای مبهمی تولید کند. البته سازندگان آن متعهد شده‌اند که با یک به‌روزرسانی در سال جاری، یک ویژگی ارتباطی مجهز به GPT را به آن اضافه کنند تا به پزشکان آموزش دهد که چگونه بیماران را آرام نگه دارند.

علاوه بر آموزش عملیات احیاء(CPR) می‌توان از این دستگاه برای آموزش لوله‌گذاری، تزریق وریدی، سنجش فشار خون و استفاده از شوک برقی استفاده کرد.

همینطور که خود مانکن به کاری که شما انجام می‌دهید، پاسخ می‌دهد، مجموعه حسگرهای آن می‌توانند تکنیک شما را بررسی کنند و بازخورد ارائه دهند. به عنوان مثال اگر آدام-ایکس در حالت احیاء تنظیم شده باشد، از کاربر می‌خواهد که آن را زنده نگه دارد و لپ‌تاپی که به او وصل است، نشان می‌دهد که دست‌ها برای فشردن قفسه سینه و انجام عملیات احیاء چقدر از موقعیت ایده‌آل فاصله دارند.

چیزهای زیادی در مورد آدام-ایکس وجود دارد که تعجب برانگیز است، از جمله این‌که این ربات رگ‌های خونی دارد. به عنوان مثال، پزشکانی که باید راه هوایی را با بریدن نای باز کنند، ممکن است از دیدن جهش خون (مصنوعی) متعجب شوند. به طور مشابه، اگر یکی از ریه‌های تحت فشار از کار بیفتد، می‌توان از یک سوزن واقعی برای سوراخ کردن قفسه سینه و باد شدن مجدد ریه استفاده کرد.

ناگفته نماند امکان تعویض اندام‌های معمولی با اندام‌هایی که زخم‌های شبیه‌سازی شده دارند که نیاز به مداخله جراحی یا تزریق وریدی دارند، وجود دارد.

آدام-ایکس حتی اندام تناسلی فعال دارد و بسته به سناریوی تمرینی می‌تواند ادرار یا خون دفع کند.

متأسفانه قیمت این مانکن رباتیک بالاست و یک دانشکده پزشکی یا سایر مراکز آموزشی باید ۷۰ هزار دلار برای آن بپردازند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها