کد خبر: ۵۱۴۲۶
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰
در ماه دسامبر بود که وزیر دفاع اوکراین طی دیداری که با فرمانده عالی نیروهای مسلح سوئد داشت، در خصوص موضوع افزایش همکاری بین دو کشور صحبت کرد و حتی موضوع تحویل جنگنده‌های JAS ۳۹ گریپن سوئد به اوکراین به طور مفصل در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.

اما پرسش اینجا است که آیا اوکراین موفق خواهد شد که جنگنده‌های JAS ۳۹ گریپن سوئد را دریافت کند؟

 

تولید JAS-۳۹ برگرفته از نیاز سوئد به ارتقای ناوگان قدیمی ساب ۲۵ دراکنز و ساب ۳۷ ویگنس بود. در طول دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، استکهلم به دنبال خرید یک جنگنده ساخت خارجی، از جمله F-۱۶ Fighting Falcons و F/A-۱۸ Hornets ساخت آمریکا، علاوه بر میراژهای فرانسوی بود. با این حال، در نهایت، مقامات سوئدی تصمیم گرفتند به یک محصول داخلی پایبند باشند.

تا سال ۱۹۸۰، گروه صنعتی JAS به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک بین Saab-Scania، Svenska Radioaktiebolaget، Volvo Flygmotor، LM Ericsson و بازوی صنعتی نیروهای مسلح سوئد Forsvarets Fabriksverk تأسیس شد. در اواسط دهه ۱۹۹۰، شرکت British Aerospace به طور مشترک با ساب همکاری کرد تا گریپن را به عنوان یک جنگنده صادراتی به بازار عرضه کند.

جنگنده سوئدی ورق را در جنگ اوکراین برخواهد گرداند؟/ عکس

جنگنده‌های گریپن به ارتش کدام کشورها پیوسته‌اند؟

در سال ۱۹۹۹، این مشارکت برای اولین بار زمانی که جمهوری چک و مجارستان پس از پیوستن به ناتو، JAS ۳۹ Gripens را خریداری کردند، موفقیت آمیز بود. بلافاصله پس از آن، آفریقای جنوبی نیز به مشتری خارجی تبدیل شد و ۲۶ گریپن را برای ارتش خود خریداری کرد.

اخیراً در سال ۲۰۱۴، برزیل با خرید ۲۸ جنگنده از جدیدترین نوع Gripen موافقت کرد. Gripen E دارای مجموعه‌ای از قابلیت‌های پیشرفته از جمله سیستم‌های اویونیک و جنگ الکترونیک آن است.

جنگنده سوئدی ورق را در جنگ اوکراین برخواهد گرداند؟/ عکس

هرآنچه باید از ساب ۳۹ گریپن بدانید

کابین گریپن دارای مجموعه نمایشگر الکترونیکی Saab Avitronics EP-۱۷ با سه نمایشگر چند منظوره است. از نظر تسلیحات، جنگنده سوئدی کاملاً مهیب است. ساب ۳۹ گریپن دارای هفت نقطه خارجی برای حمل محموله است که شامل موشک‌های هوا به هوا مانند MBDA MICA، Raytheon AIM-۱۲۰B AMRAAM و Lockheed Martin/Raytheon Sidewinder AIM-۹L می‌شود.

Sidewinder، نصب شده بر روی نوک بال‌ها، یک موشک همه جانبه حمله و کوتاه برد برای افزایش قابلیت داگ فایت است. موشک‌های هوا به سطح شامل موشک ضد کشتی ساب RBS۱۵F با هدایت رادار و موشک Raytheon Maverick است. در ژوئیه ۲۰۰۸، جنگنده های گریپن نیروی هوایی مجارستان موشک هوا به هوا Sidewinder را با موفقیت آزمایش کردند.

جنگنده سوئدی ورق را در جنگ اوکراین برخواهد گرداند؟/ عکس

گریپن ناجی اوکراین خواهد شد؟

نیروی هوایی سوئد امروز تنها حدود ۷۰ فروند گریپن را عملیاتی کرده‌است و ۶۰ فروند دیگر نیز سفارش داده شده‌است. بنابراین، حتی اگر به این جت‌ها چراغ سبز برای تحویل به کیف داده شود، در واقع تعداد کمی از آنها آماده تحویل هستند. علاوه بر این، سوئد در حال حاضر به طور رسمی عضو ناتو نیست و موقعیت آن در کنار روسیه این کشور را به ویژه آسیب پذیر می‌کند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها