کد خبر: ۵۱۰۹۲
۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۷
در فاصله‌ای بیش از 6000 سال نوری از زمین، یک خوشه ستاره‌ای و سحابی آن، پهنه‌ای از آسمان با وسعت بیش از 270 سال نوری را پوشانده‌اند؛ این سحابی «جوجه دونده» نامیده می‌شود.

سحابی جوجه دونده «IC 2944» نیز نامیده می‌شود.

 

برای دانلود این تصویر باید کل اینترنت زمین را استفاده کرد!

در تصویری که توسط تلسکوپ VLT برای رصدخانه جنوبی اروپا گرفته شده‌است؛ سحابی جوجه دونده با 25 ماه کامل نشان داده می‌شود.این تصویر از صدها تصویر مجزا که با دقت به هم چسبانده شدهاند و حاوی 1.5 میلیارد پیکسل است، به دست آمده‌است. برای دانلود این تصویر باید کل اینترنت زمین را استفاده کرد. روشن‌ترین ناحیه، که پشت جوجه می‌شود، «IC 2948» نام دارد. این ناحیه پر است از «پرهای» روشن گاز و غبار و ستاره‌های بسیار جوان و داغ که به‌صورت نقاط آبی روشن به‌چشم می‌آیند.

این ستاره‌ها در باقی نواحی این سحابی نیز وجود دارند و با تابش‌های فرابنفش گسترده خود، گاز و غبار را جابجا می‌کنند و به این سحابی شکل جوجه دونده را می‌دهند. البته جابجایی گاز و غبار به شکل‌گیری ستاره‌های جدید نیز کمک می‌کند. اما برخی از نواحی جوجه دونده دربرابر این تابش‌های پرانرژی مقاومت می‌کنند. آن‌ها را می‌توان به‌صورت توده‌های تاریک و متراکم گاز و غبار در اطراف سحابی دید.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها