کد خبر: ۵۰۵۱۵
۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
تلسکوپ فضایی هابل از یک خوشه کروی واقع در کهکشان اقماری راه شیری به نام ابر ماژلانی بزرگ تصویربرداری کرده‌است که یک کریسمس سفید پر ستاره را برای علاقه‌مندان به فضا به ارمغان می‌آورد.

هابل داده‌هایی را جمع‌آوری کرد که برای ساختن تصویری خیره‌کننده از خوشه‌ای از ستاره‌ها که شبیه یک گلوله برفی کیهانی هستند، استفاده شد. این کهکشان در کهکشان اقماری راه شیری به نام ابر ماژلانی بزرگ (LMC) واقع شده است.

 

این خوشه کروی که NGC ۲۲۱۰ نام دارد و در حدود ۱۵۸۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، حدود ۱۱.۶ میلیارد سال سن دارد، به این معنی که از نظر سنی مشابه دیگر خوشه‌های کروی در LMC و همچنین قدیمی ترین خوشه‌های کروی واقع در هاله راه شیری است.

از قضا، این بدان معناست که حتی اگر NGC ۲۲۱۰ فقط حدود ۲.۲ میلیارد سال جوانتر از خود کیهان باشد، در واقع یکی از خوشه‌های کروی جوان LMC است که توسط ستاره شناسان دیده شده‌است. در ابتدا آن را در طول یک کمپین تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷ مشاهده کردند که در واقع بر اساس برخی از داده‌های مورد استفاده برای ایجاد تصویری بود که اکنون می‌بینیم.

۱۵ سال طول کشید تا هابل این عکس را تکمیل کند!/ عکس

خوشه‌های دیگری که در همان دور مشاهدات مشاهده شدند، حتی از NGC ۲۲۱۰ نیز قدیمی‌تر بودند، به‌نظر می‌رسد که چهار خوشه بیش از ۱۳ میلیارد سال سن داشته باشند، به این معنی که تنها چند صد میلیون سال پس از انفجار بزرگ تشکیل شده‌اند.

کلید طول عمر خوشه های کروی، که می توانند بین هزاران تا میلیون ها ستاره داشته باشند، این واقعیت است که آنها از نظر گرانشی بسیار محدود هستند. که آنها را بسیار پایدار می کند. بنابراین، آنها اهداف بسیار خوبی برای ستاره شناسانی هستند که قصد مطالعه جمعیت های بسیار قدیمی ستارگان را دارند.

این واقعیت که NGC ۲۲۱۰ و دیگر خوشه‌های کروی LMC سنی مشابه خوشه‌های کروی در کهکشان راه شیری دارند، منبع جذابی برای ستاره‌شناسان است زیرا نشان می‌دهد که دو گروه در یک زمان تشکیل شده‌اند، علی‌رغم اینکه LMC و کهکشان ما متولد شده‌اند.

اگرچه اولین بار در سال ۱۸۳۵ توسط جان هرشل کشف شد، سال ۲۰۲۳ اولین باری بود که هابل - که در سال ۱۹۹۰ پرتاب شد - به طور کامل از این خوشه کروی تصویربرداری کرد و خوب، این تصویر کاملاً نشان می‌دهد که جدای از ارزش علمی بسیار زیاد آن، NGC ۲۲۱۰ هنوز هم یک منظره زیبا و دیدنی است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها