کد خبر: ۴۹۹۱۹
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
یحیی گل‌محمدی در بازی با استقلال خوزستان دست به یک ریسک بزرگ زد.

پرسپولیس دیروز (سه‌شنبه) در اهواز به مصاف استقلال خوزستان رفت و در پایان نتیجه ناامیدکننده‌ای کسب کرد. سرخپوشان در شرایطی مقابل استقلالِ ته‌جدولی با نتیجه ۲-۲ متوقف شدند که پیش از شروع بازی امیدوار بودند با کسب برد به جمع مدعیان برگردند. با این حال در شرایطی که ۲ بار هم از حریف بحران‌زده خود عقب افتاده بودند، با تنها یک امتیاز اهواز را ترک کردند.

یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس در بازی روز گذشته دست به یک ریسک بزرگ زد و تصمیم گرفت تیمش را به سیستم ۳دفاعه به زمین بفرستد. تصمیمی که در طول ۹۰ دقیقه بازی اصلا جواب نداد و باعث شد پرسپولیس ۲ گل بخورد و جایگاه خود به عنوان بهترین خط دفاعی لیگ را هم به استقلال واگذار کند.

ریسک بزرگ یحیی علیه پرسپولیس

پرسپولیس در بازی دیروز با سیستم ۳-۴-۳ بازی می‌کرد و فرشاد فرجی مدافع وسط این تیم بود و علی نعمتی و محمدحسین کنعانی‌زادگان هم روی دست او بازی می‌کردند. تغییر سیستم گل‌محمدی باعث شد گیورگی گولسیانی هم پس از نمایش قابل قبول در داربی نیمکت‌نشین شود. با این حال جانشین‌های او عملکرد جالبی نداشتند و احتمالا هفته بعد مدافع گرجستانی دوباره به ترکیب اصلی برخواهد گشت.

نکته عجیب اما در خط میانی بود که مهدی ترابی در نقش وینگ‌بک چپ و سعید صادقی به عنوان وینگ‌بک راست انجام وظیفه کردند. تصمیمی که بخش زیادی از توان هجومی آن‌ها را گرفت و باعث شد نتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند. این درحالی است که در سیستم‌هایی چون ۳-۴-۳ و ۲-۵-۳ تیم‌های باید مدافعان کناری رونده داشته باشند که به خوبی به حملات اضافه شوند و در دفاع هم شرکت کنند. مدافعان کناری پرسپولیس اما در این فصل عملکرد جالبی از خودشان نشان نداده‌اند و همین موضوع باعث شد یحیی در این بازی ترابی و صادقی را امتحان کند که البته موفقیت‌آمیز نبود.

امتحان ناموفق سیستم ۳ دفاعه در لیگ بیست‌ویکم

یحیی گل‌محمدی پیش از این در لیگ بیست‌ویکم هم بازی با ۳ مدافع را امتحان کرده بود که نتیجه جالبی برای او در بر نداشت. پرسپولیس در آن فصل با این روش یک برد ۳ بر یک مقابل نساجی و ۲ تساوی ۱-۱ مقابل گل‌گهر سیرجان و مس رفسنجان کسب کرد ولی در مجموع عملکردش طوری نبود که گل‌محمدی به صورت مداوم به آن روی بیاورد.

با احتساب بازی دیروز حالا پرسپولیس با یحیی ۴ بار این سیستم را امتحان کرده و هرگز موفق به کلین‌شیت نشده است. آن‌ها در بازی با استقلال خوزستان هم کاملا سردرگم بودند و شاید اگر حریف‌شان قوی‌تر بود همین یک امتیاز را هم کسب نمی‌کردند.

مشکلی که با تغییر سیستم هم حل نشد

نکته دیگر بازی دیروز پرسپولیس این است که به‌جز بحث دفاعی، آن‌ها در کار هجومی هم توفیق خاصی نداشتند و در جریان بازی امیدگل ۰.۶۱ را ثبت کردند. آماری که از امیدگل استقلال خوزستان در جریان بازی هم کمتر بود و تیم سیروس پورموسوی با امیدگل ۰.۸۹ در جریان مسابقه موقعیت‌های خطرناک‌تری را خلق کرده بود.

مشکل خلق موقعیت پرسپولیس البته محدود به بازی دیروز مقابل استقلال خوزستان نیست و آن‌ها از ابتدای فصل در بحث موقعیت‌سازی با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. افت نفراتی چون مهدی ترابی و سعید صادقی در کنار مصدومیت طولانی‌مدت وحید امیری و البته ضعف مهاجمان پرسپولیس به دردسر بزرگی برای گل‌محمدی تبدیل شده و او هنوز راهکاری برای این موضوع پیدا نکرده است. اتفاقی که اگر ادامه‌دار باشد می‌تواند به خروج کامل سرخپوشان از کورس قهرمانی منجر شود.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها