کد خبر: ۴۹۰۶۵
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
معاون تولید و بهره‌برداری آبزیان شیلات استان کرمانشاه گفت: ماهی تیلاپیا در شرایط اکسیژن بسیار پایین و شرایط فیزیکی و شیمیایی تولید بسیار خوبی دارد ولی برای پرورش این ماهی مجوزی صادر نشده است. 

ساسان شاه محمودی، در خصوص پرورش ماهی تیلاپیا اظهار کرد: ماهی تیلاپیا یک ماهی غیربومی است و مربوط به کشور ما نیست و برای کشورهای آسیایی و شرقی است.

وی افزود: ماهی تیلاپیا با شرایط دمایی حساسیت دارد و اگر دمای آب زیر ۱۴ الی ۱۵ باشد رشد نمی‌کند و باعث تلفات می‌شود.

معاون تولید و بهره‌برداری آبزیان شیلات استان کرمانشاه تصریح کرد: ماهی تیلاپیا در شرایط اکسیژن بسیار پایین و شرایط فیزیکی و شیمیایی تولید بسیار خوبی دارد.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور بر استمداد یکسری آیین‌نامه که خود سازمان دارد هنوز مجوزی برای پرورش ماهی تیلاپیا در منابع آبی نداده است و این ماهی‌ها را در سیستم‌هایی پرورش می‌دهند که بسته باشد و راهی به رودخانه‌ها نداشته باشند.

شاه محمودی افزود: شیلات ایران در حال رایزنی است و جلسات متعددی را با محیط‌زیست و دستگاه‌های دیگر داشته که بحث زیست‌محیطی این ماهی را رفع و رجوع کند تا امکان پرورش ماهی تیلاپیا را در استخرهایی که به رودخانه راه ندارند و بسته هستند را با آب چاه به صورت پرورش گلخانه‌ای پرورش دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: در استخرهای گرمآبی هم امکان پرورش ماهی‌ تیلاپیا است در مناطق گرمسیر مثل قصرشیرین به خوبی جواب می‌دهد اما چون استخر این مناطق به آب‌های رودخانه‌ای منتهی می‌شوند محیط‌زیست هنوز مجوزی برای شیلات صادر نکرده است.

وی در پایان گفت: ماهی تیلاپیا دندان ندارد و ماهی‌های دیگر را نمی‌خورد و به شدت تکثیر می‌کند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها