کد خبر: ۴۷۹۱۲
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
دار الإفتاء مصر در پاسخ به یک استفتاء اعلام کرد که نام گذاری هیچ مسجدی به نام مسجدالاقصی شرعاً جایز نیست.

 از کاربران سایت دار الإفتاء مصر این سؤال را مطرح کردند که جمعی از افراد، مسجد جدیدی را در روستایی از روستاهای یک کشور غیرعربی بنا و نام مسجد را مسجد الاقصی قرار دادند. مردم درباره این نام‌گذاری اختلاف نظر دارند، حکم شرعی در این باره چیست؟

دارالافتاء مصر در پاسخ به این سوال فتوای پیشین این نهاد را در سایت خود باز نشر کرد و نوشت: مسجد الاقصی از مساجدی است که ویژگی‌ها و مشخصات خاص خود را در شریعت اسلامی دارد. این مساجد مورد تکریم و تقدیس از جانب خداوند متعال قرار دارند .

این نهاد در ادامه به آیه ۱ سوره اسراء اشاره کرد که خداوند متعال می فرماید: ﴿سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ﴾«پاک و منزه است خدایی که در (مبارک) شبی بنده خود (محمّد) را از مسجد حرام (مکّه معظّمه) به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم که او (خدا) به حقیقت شنوا و بیناست».

و در ادامه هم حدیث منسوب به پیامبر اکرم(ص) به نقل از مسند احمد را نقل کرد: «لَا تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَّا إِلَی ثَلَاثَةِ مَسَاجِدَ: مَسْجِدِی هَذَا، وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ، وَالْمَسْجِدِ الْأَقْصَی».

دار الإفتاء مصر تأکید کرد: با این حساب از نظر شرعی نامگذاری هر مسجدی از مساجد روی زمین به نام مسجد الاقصی از نظر شرعی جایز نیست و خداوند متعال در این خصوص داناتر است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها