کد خبر: ۴۷۷۷۳
۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
عیسی محمدی رسانه نگار با انتشار یادداشتی در سایت(رسانه بلاگ)نوشت:واژه‌ها آجرهای رسانه نگاری هستند؛هرچه کیفیت آنها بیشتر باشد،بنای شما باشکوه‌تر خواهد بود

به گزارش خبرآنلاین این کارشناس تولید محتوا در یادداشتش در رسانه تخصصی رسانه نگاران نوشت:روزنامه‌نگاری و رسانه‌نگاری، با واژه و کلمه سر و کار دارد؛ چه در صورت مکتوب خودش، چه در صورت چندرسانه‌ و مولتی‌مدیای خودش. شما برای نوشتن، باید واژگان و جمله‌های زیادی در ذهن داشته باشید و بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن، آن‌ها را احضار کرده و استفاده کنید. برای گفتن و توصیف کردن در ویدئو و پادکست و مصاحبه‌های شفاهی و … نیز،‌ باید چنین قدرتی داشته باشید.

ضمن این‌که واژه‌ها، تصاویر جدید به ذهن شما اضافه می‌کنند که عملا قدرت تفکر و جهان فکری‌تان را گسترده‌تر خواهد کرد. به واقع واژه‌ها، آجرهای رسانه نگاری هستند؛ و هرچه کیفیت و کمیت آجرهای شما بیشتر باشد، بنای شما باشکوه‌تر و محکم‌تر خواهد بود.

همه این‌ها را هوش کلامی یا هوش زبانی می‌دانیم؛ اصطلاحی که اولین بار هاوارد گاردنر، استاد روانشناسی هاروارد تحت عنوان نظریه هوش‌های چندگانه مطرح کرد. هوشی که در خواندن یک کتاب، نوشتن، صحبت کردن و … به کارتان می‌آید و به نوعی، حساسیت به معنا و ترتیب کلمات، اصوات زبان، واج‌شناسی، صرف و نحو و کارکردهای مختلف زبان است. خلاصه این‌که، با داشتن هوش کلامی و زبانی بالا، عملا در حوزه رسانه‌کاری بسیار مجهزتر خواهید بود و حتی به گفته «تونی بازان» در کتاب هوش کلامی خود، می‌توانید با افزایش آن، دیگر هوش‌های خودتان را هم رشد بدهید.

ابتدایی‌ترین توصیه این است که باید فلسفه و اهمیت هوش کلامی را بیشتر بدانید. تا وقتی چیزی برای‌تان مهم نباشد، برایش تره هم خرد نخواهید کرد. اما وقتی بدانید که هوش کلامی و زبانی چقدر برایتان می‌تواند مثبت و سازنده تمام شود، در این صورت قصه متفاوت شده و جدی جدی خواهد شد.

مهمترین نکته این است که هوش کلامی شما، همیشه با شماست. به روایت دیل کارنگی، مردم بیرون از چهار طریق می‌توانند شما و دنیای‌تان را کشف کرده و قضاوت کنند، دو تای آن‌ها چنین است: نحوه حرف زدن و چیزهایی که درباره‌شان حرف می‌زنید.
ثروت شما چنین نیست، عضلات ورزشکارانه‌تان چنین نیست، سندهای املاک شما چنین نیست،‌ مثل خیلی دیگر از دارایی‌های‌تان نیست. شما صبح تا شب دهان‌تان را باز می‌کنید و هوش کلامی و زبانی‌تان را به نمایش می‌گذارید یا پیام‌های مکتوب در شبکه‌های مجازی رد و بدل می‌کنید؛ به همین راحتی.

دیگران از طریق هوش کلامی و زبانی‌تان، به راحتی می‌توانند درباره سطح و عمق شما قضاوت کرده و تصمیم بگیرند با شما به تفاهم برسند یا نرسند. عجیب نیست که شما صبح‌ها کفش‌تان را تمیز می‌کنید و لباس‌تان را مرتب اتو می‌زنید و سر و صورت‌تان را مدام اصلاح می‌کنید، اما غالبا بعد از روزگار مدرسه و دانشگاه، روی بیان و هوش کلامی و واژگان خود کار نمی‌کنید؟ در حالی که شخصیت و موفقیت شما وابسته به همین چیزهاست؟ حالا اهمیت ماجرا را درک می‌کنید؟

گفتنی است این مجموعه مطالب آموزشی قرار است در 40 قسمت در سایت رسانه بلاگ منتشر شود. 23

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها