کد خبر: ۴۶۹۷۹
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
دانشمندان به تازگی آثاری از دو پرنده شکاری غول‌پیکر را کشف کرده‌اند که متعلق به چیزی حدود ۵۰۰۰۰ هزارسال پیش هستند.

یک عقاب و یک کرکس جدید در ذخایر فسیلی کشف شده است؛ این دو پرنده یعنی تنها کرکس استرالیا و یک عقاب منقرض شده ترسناک، از اولین پرندگان شکاری ثبت شده از دوره پلیستوسن بیش از ۵۰۰۰۰ سال پیش هستند که همراه با اطلاعات علمی جدید، بازسازی تصویری جسورانه جدید از آن‌ها در غارهای «Naracoorte» در فهرست میراث جهانی در ساحل آهکی استرالیای جنوبی رونمایی خواهد شد.

انقراض پرندگان غول‌پیکر

این پروژه به دنبال کار گسترده یک تیم بر روی جانوران بزرگ منقرض شده، از جمله بزرگترین عقابی است که تا به حال در استرالیا پرواز کرده است، که اخیراً «عقاب قدرتمند گاف» با نام علمی «Dynatoaetus gaffae» نامگذاری شده است. به گفته دکتر الن ماتر از آمایشگاه دیرینه شناسی، این پرندگان با شکوه برای غذا در مناظری در سراسر استرالیای جنوبی که تحت حاکمیت مگافون‌هایی مانند «دیپروتودون» غول‌پیکر که مانند «وامبت‌» و «شیر کیسه‌دار» هستند، برای غذا رقابت می‌کردند.

کشف آثار دو پرنده شکاری غول‌پیکر در استرالیا/ عکسدسته ای از «Cryptogyps lacertosus» (سمت چپ) در حالی که چندین «Dynatoaetus pachyosteus» (در مرکز، سمت راست) از لاشه مرده «Diprotodon optatum»تغذیه می‌کنند را تماشا می‌کنند و منتظر نوبت خود، در منظره‌ای از دوران پلیستوسن پسین در جنوب استرالیا، هستند.

کشف گونه‌های جدید عقاب و کرکس استرالیایی

همچنین دکتر ماتر و دانشیار ورثی در آخرین مقاله خود همراه با دیرینه‌ شناسان فلیندرز، جزئیات دومین عقاب بزرگ را منتشر کردند. این عقاب «Dynatoaetus pachyosteus» نامیده می‌شود که تا کنون فقط از استخوان‌های فسیلی یافت شده در غار ویکتوریا در غارهای «Naracoorte» یافت شده است.

این گونه جدید عقاب، «Dynatoaetus pachyosteus»، از نظر طول بال‌ها شبیه به «عقاب دم گوه‌ای» است، که اکنون بزرگترین عقاب شکاری زنده استرالیا است، اما استخوان‌های آن بسیار قوی‌تر به نظر می‌رسند به‌ویژه استخوان‌های پایش، که نشان می‌دهد حتی قوی‌تر از گونه فعلی است. این جنس «Dynatoaetus» بومی استرالیا بوده و به این معنی که در هیچ کجای دنیا یافت نشده است.

اکنون محققان دو گونه از آن پیدا کرده‌اند و می‌دانند که این گونه کشف شده ارتباط نزدیکی با هیچ عقابی در خارج از استرالیا ندارد، آن‌ها بر این باورند که این گروه از شکارچیان، احتمالا باید مدتی طولانی در استرالیا بوده باشند.

کشف آثار دو پرنده شکاری غول‌پیکر در استرالیا/ عکساستخوان بازو «Dynatoaetus pachyosteus» (سمت چپ) در مقایسه با عقاب «زنده دم گوه‌ای». 

با این حال، تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که آنها ممکن است با «عقاب مارخور کاکلی» و «عقاب فیلیپینی»، شکارچیان برتر در جنگل های استوایی جنوب شرقی آسیا و گینه نو، مرتبط باشند.

این تیم برای اولین بار کرکس استرالیایی «Cryptogyps lacertosus»را از استخوان‌ها شامل یک جفت بال تقریباً کامل از یک پرنده کشف کردند و آن‌ را پرنده‌ای به اندازه عقاب دم گوه‌ای امروزی، توصیف کردند. در نهایت در آخرین مقاله، تیم دانشگاه فلیندرز این بقایا را به استخوان‌هایی که از غار «Nullarbor» در غرب استرالیا مورد مطالعه قرار داده بودند متصل کردند که نشان می‌دهد که «Cryptogyps lacertosus» بر خلاف آنچه قبلا تصور می‌شد یک کرکس بوده است.

همچنین یک اثر هنری از این پرندگان شکاری منقرض شده استرالیایی، توسط هنرمند محلی استرالیای جنوبی و مورخ طبیعی «جان بری» به تصویر کشیده شده است، که در مرکز فسیلی «Naracoorte» به نمایش گذاشته خواهد شد.

کشف آثار دو پرنده شکاری غول‌پیکر در استرالیا/ عکسهنرمند جان بری و دیرینه شناس دکتر الن ماتر در آزمایشگاه دیرینه شناسی دانشگاه فلیندرز

دکتر هلستروم، تاریخ‌گذاری مجموعه‌های اورانیومی کریستال‌های کلسیتی که روی سطح آب ساکن غارها تشکیل می‌شوند، را بررسی کرد و نتیجه به این صورت بود که «Cryptogyps lacertosus» حدود ۶۰۰۰۰ سال پیش زنده بوده است. این بدان معناست که این جانوران درست تا زمان انقراض عظیم جانوران استرالیا زنده مانده بوده‌اند.

 

دکتر ماتر بر این باور است که به احتمال زیاد انقراض کیسه‌داران بزرگ نقش کلیدی در نابودی این کرکس‌ها و احتمالا عقاب‌های غول‌پیکر نیز داشته است. هر چه که باعث انقراض کرکس و دو عقاب دیگر شده‌ است، باعث شده است که استرالیا امروز تنها یک شکارچی بزرگ داشته باشد. این در جهان غیرمعمول است، زیرا اکثر قاره‌ها چندین عقاب و کرکس دارند.

از آنجایی که کرکس و دو گونه عقاب تازه کشف شده می‌توانستند طعمه‌های بزرگ‌تری نسبت به «عقاب دم گوه‌ای» بگیرند، می‌توان گفت انقراض عظیم جانوران نه تنها گروه‌های بزرگ جانوران پستاندار را حذف کرد، بلکه انقراض سایر گونه‌های جانوری را نیز به همراه داشت.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها