کد خبر: ۴۶۰۴۵
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
اروپا قصد دارد تا پنج سال آینده رویکردش در زمینه اکتشافات فضایی را تغییر دهد و قابلیت‌هایش برای ارسال محموله‌های تجاری را تقویت کند.

آژانس فضایی اروپا که اخیراً اولین پایگاه فضایی خود را افتتاح کرد، قصد دارد تا پنج سال آینده (2028) رویکرد خود در زمینه اکتشافات فضایی را تغییر دهد و قابلیت‌هایش برای ارسال و بازگشت محموله‌های تجاری را تقویت کند.

کشورهای عضو آژانس فضایی اروپا در اجلاس ESA اسپانیا با برنامه رقابتی برای شرکت‌های نوآور مستقر در اروپا موافقت کردند که هدف آن توسعه خدمات بازگشت محموله فضایی است. در نهایت، تا سال 2028 یک وسیله نقلیه تجاری ساخته خواهد شد که می‌تواند محموله‌ها را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند و همچنین به زمین برگرداند.

«جوزف اشباخر»، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، در کنفرانس مطبوعاتی اجلاس ESA گفت:

«با افتخار اعلام می‌کنم که ما به توافق رسیدیم که یک وسیله نقلیه بازگشت کالا بسازیم که باید تا سال 2028 به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کند.»

بودجه فعلی آژانس فضایی اروپا

در حاضر بودجه اولیه این برنامه 75 میلیون یورو (حدود 80.4 میلیون دلار) است که بین دو یا سه شرکت برنده آن تقسیم خواهد شد. سپس انتظار می‌رود که ESA در سال 2025 بودجه بیشتری برای تأمین اهداف خود دریافت کند. بر اساس بیانیه ESA، وسیله نقلیه توسعه‌یافته برای این قرارداد می‌تواند در آینده به یک فضاپیمای خدمه تبدیل شود و در نهایت برای اهداف دیگری استفاده شود.

ناسا از یک دهه قبل برنامه‌های خود در زمینه محموله‌های تجاری فضایی را راه‌اندازی کرده است که در آن دو شرکت خصوصی محموله‌هایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌کنند. اسپیس ایکس (SpaceX) شرکت فضایی متعلق به ایلان ماسک یکی از این دو شرکت است که در چند سال گذشته مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

چین نیز از جمله کشورهای پیشرو در حوزه فضایی محسوب می‌شود که اخیراً رقابتی را برای توسعه رویکردهای حمل بار کم‌هزینه برای سرویس‌دهی به ایستگاه فضایی خود، یعنی تیانگ‌گونگ آغاز کرده است. اخیراً گفته‌شده بود که چین با هدف جایگزینی ایستگاه فضایی بین‌المللی، قصد دارد اندازه ایستگاه فضایی خود را دو برابر کند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها