کد خبر: ۴۶۰۴۲
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
اقلیدس واضح‌ترین نگاه را به اجرام شناخته‌شده‌ و دیده‌ نشده قبلی ارائه می‌دهد که بخش‌های عظیمی از آسمان را شناسایی می‌کند.

آژانس فضایی اروپا (ESA) اولین تصاویر را از تلسکوپ فضایی اقلیدس منتشر کرده است؛ تلسکوپ فضایی که 10 میلیارد سال به گذشته نگاه می‌کند تا بزرگ‌ترین نقشه سه بعدی جهان را ایجاد کند.

اقلیدس واضح‌ترین نگاه را به اجرام شناخته‌شده‌ و دیده‌ نشده قبلی ارائه می‌دهد که بخش‌های عظیمی از آسمان را شناسایی می‌کند. از سحابی متمایز «سر اسب» گرفته‌ تا کهکشان مارپیچی «پنهان» که بسیار شبیه کهکشان راه شیری است.

سحابی سر اسب، ابر بزرگی از غبار و گاز.

اقلیدس در حال بررسی «جهان تاریک» است و به دنبال نشانه‌هایی از تأثیر انرژی تاریک و ماده تاریک بر تکامل کیهان است. این تلسکوپ طی شش سال آینده یک سوم آسمان را رصد خواهد کرد. همچنین میلیاردها کهکشان را با تلسکوپ عرضی 4 فوتی، دوربین طول موج مرئی و طیف سنج مادون قرمز نزدیکش مطالعه خواهد کرد.

اقلیدس در ژوئیه 2023 به فضا پرتاب شد، و درحالی‌که ماموریت رسمی آن تا اوایل سال 2024 آغاز نمی‌شود، دانشمندان را با مشاهدات اولیه خود شگفت‌زده کرده‌ است.

اقلیدس

رصد اقلیدس از «ابرخوشه پرسئوس»، دقیق‌ترین مشاهده‌ای است که تاکنون انجام شده‌ است (بالا). طبق گفته ESA، این تصویر نه‌ تنها 1000 کهکشان در خود خوشه، بلکه تقریباً 100000 کهکشان دیگر را که دورتر از ما قرار دارند‌ نشان می‌دهد‌.

این تلسکوپ فضایی همچنین نگاهی به یک کهکشان مارپیچی شبیه راه شیری به‌نام «کهکشان پنهان» انجام داد. کهکشان پنهان در پشت کهکشان ما قرار دارد و معمولاً به وضوح دیده‌ نمی‌شود.

اقلیدسکهکشان پنهان

به گفته‌ ESA، اقلیدس قادر است بخش‌های عظیمی از آسمان را رصد کند‌ و تنها تلسکوپ درحال کار است‌ که می‌تواند اجرام خاص مانند خوشه‌های کروی را به‌طور کامل، تنها در یک عکس تصویر کند‌.

این تنها یک شروع برای اقلیدس است. اما درحال حاضر به کسب اطلاعات بیشتر درمورد اجسام در جهان اطراف ما، چه نزدیک و چه دور، کمک می‌کند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها