کد خبر: ۴۵۸۵۹
۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
جنگ غزه بیش‌ازپیش برای سیاست خارجی اعراب که در حال عادی‌سازی روابط با اسرائیل بودند، غافلگیرکننده بود. اما چگونه جنگ در غزه نگرانی اعراب برای تکرار بهار عربی را افزایش داده است؟ خبرآنلاین چالش سیاست خارجی اعراب در ارتباط با اسرائیل را بررسی کرده است.

 تحلیلگران غربی می‌گویند حملات حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر با هدف از بین بردن مذاکرات عربستان و اسرائیل انجام شد. اگرچه مخالفان این ایده نیز معتقدند بن سلمان نمی‌توانست امتیاز دولت مستقل فلسطینی را در مذاکره با اسرائیل بدست آورد و طرح او نیز جاه طلبانه بود. اما آنچه الان به واقعیت سیاست خارجی اعراب افزوده شده این است که عادی سازی رابطه با اسرائیل آسان نخواهد بود. چه آنکه رهبران سعودی و امارات متحده عربی می‌گویند که انها همچنان به عادی سازی روابط متعهد هستند.

کاخ سفید هم گفته که عربستان سعودی به دولت بایدن اطمینان داده است که پس از پایان بحران غزه، هنوز علاقه‌مند به پیگیری یک توافق بالقوه برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است. در همین راستا خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی دوشنبه هفته گذشته با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کرد و مذاکرات آنها بر بحران غزه متمرکز بود، زیرا طرفین بر نیاز فوری به افزایش کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها تأکید کردند.

یک روز بعد، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا به خبرنگاران در واشنگتن گفت: "بدون واردشدن به جزئیات، ما از این بحث‌ها اطمینان داشتیم که راهی برای بازگشت به عادی‌سازی داریم و منافع طرف سعودی برای پیگیری آن وجود دارد." بااین‌حال، وزیر دفاع عربستان سعودی در توییتی نوشت که «با سالیوان بر نیاز به آتش‌بس فوری در غزه، حفاظت از غیرنظامیان، اجازه کمک‌های بشردوستانه و ازسرگیری روند صلح» مذاکره کرده است.

کربی نیز تأکید کرده بود که «وضعیت غزه بحث در مورد برنامه‌های صلح بلندمدت را دشوارتر می‌کند اما گفت: "ما هنوز به آن متعهد هستیم و برای ما روشن است که سعودی‌ها هنوز به آن متعهد هستند»

بخش بعدی مذاکرات عربستان و امریکا بر پیمان ابراهیم ۲۰۲۰ متمرکز بود. پیمانی که درصدد است روابط بین اسرائیل و چندین کشور عربی از جمله امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش را عادی کند. اما جنگ در غزه، بر آینده توافقنامه‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. پیش‌تر، ایالات متحده برای یک توافق جامع با عربستان سعودی و اسرائیل با هدف یک توافق صلح تاریخی بین دو کشور قبل از حمله اسرائیل فشار اورده بود.

چالش سیاست خارجی عربستان با جنگ غزه؛ امارات و عربستان چه تصویری از ارتباط با اسرائیل دارند؟

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها