کد خبر: ۴۵۳۴۶
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: مشروعیت سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشر، در گرو اقدام عملی آنها برای توقف کشتار انسان‌های بی‌پناه و بی‌گناه در غزه است.

علی باقری که برای برخی رایزنی‌ها در ژنو به سر می‌برد، عصر روز چهارشنبه با وولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر دیدار و درباره وضعیت تأسف‌بار حقوق بشر در غزه و نقض نظام‌مند و هدفمند حقوق بشر در این منطقه و تلاش برای توقف جنایات جنگی و قتل عام مردم فلسطین گفتگو کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابراز نگرانی شدید از تداوم قتل عام مردم غزه و کشتار کودکان و زنان و مردم بی‌گناه توسط رژیم صهیونیستی و نقش آمریکا و چند کشور غربی در حمایت از تداوم جنایت در غزه، از کمیسر عالی حقوق بشر به‌عنوان عالیترین مرجع بین‌المللی حقوق بشر، خواست تلاش موثری برای جلوگیری از کشتار بی‌گناهان و ممانعت از تداوم نقض جدی و نظام‌مند حقوق بشر مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به‌کار گیرد.

باقری تأکید کرد: ادعای دفاع مشروع از جانب رژیم اسرائیل در حقوق بین‌الملل پذیرفتنی نیست و مقررات بین‌المللی هیچ مشروعیتی برای دفاع اشغالگر در برابر مردم تحت اشغال قائل نیست.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به رفتار ضدانسانی صهیونیست‌های اشغالگر در نابودی غزه گفت: امروز جهان با غمواره‌ای از انواع جنایت‌های صهیونیست‌های گرگ‌صفت در غزه مواجه است و عملاً صهیونیست‌ها به رکورددار بی‌بدیل تنوع جنایت و کشتار بی‌رحمانه در تاریخ تبدیل شده‌اند.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی افزون بر کشتار مردم غزه، سردمدار نابودی همه مقررات و قواعد بین‌المللی شده و لذا نهادهای بین‌المللی به‌ویژه سازوکارهای زیرمجموعه سازمان ملل در قبال جنایات و تجاوزگری‌های این رژیم سفاک مسئشولیت مضاعف دارند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشر از جمله کمیسر عالی حقوق بشر، باید به‌عنوان معیار و سنجش وضعیت حقوق بشر در جهان عمل کنند، تصریح کرد: حجم و تنوع جنایات اشغالگران در غزه چنان است که مشروعیت سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشر فقط و فقط در گرو اقدام عملی آنها برای توقف کشتار در غزه است.

باقری با تأکید بر اینکه توقف کشتار مردم بی‌گناه مسوولیتی انسانی و ضرورتی انکارناپذیر برای جلوگیری از دامنه بحران است، تصریح کرد: ایران همه تلاش‌های خود را بر روی توقف بی‌قید و شرط کشتار مردم غزه، ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه، رفع محاصره غزه و جلوگیری از کوچاندن فلسطینی‌ها در غزه و از غزه، متمرکز کرده و به همین جهت آماده تعامل با سازمان‌های بین‌المللی از جمله دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر برای تحقق این خواسته‌های انسانی است.

وی با اشاره به نقش و جایگاه بین‌المللی کمیسر عالی حقوق بشر از وی خواست برای توقف فوری کشتار مردم بی‌گناه فلسطین و جلوگیری از نقض بیشتر حقوق بشر به غزه سفر کند.

کمیسر عالی حقوق بشر نیز در این ملاقات، با اشاره به بیانیه‌های متعدد صادره خود در هفته‌های اخیر، گفت: شدیدا نگران وضعیت موجود است و در طول سال‌های گذشته، دفتر وی نقش زیادی در تهیه گزارش و روشن سازی از نقض ها در سرزمین های اشغالی داشته است، و اینکه تعدادی از کارمندان دفتر کمیساریا نیز در غزه در بین مرگ و زندگی دست و پا می‌زنند.

کمیسر عالی حقوق بشر همچنین تأکید کرد: در سخنرانی اخیر خود در نشست شورای حقوق بشر نیز به توصیه‌های سازوکارهای حقوق بشری برای توقف نقض حقوق بشر در مناطق اشغالی اشاره و خواستار پایان اشغال شده است.

کمیسر عالی جنایات رژیم صهیونیستی را غیرقابل قبول دانست و آن را موجب نقض حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل دانست و در مورد آثار منطقه‌ای تحولات اخیر در غزه نیز ابراز نگرانی کرد.

وی اشاره کرد: با همه طرف‌ها برای توقف حملات و ایجاد آتش‌بس در تماس است و در نظر دارد به منطقه نیز سفر کند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها