کد خبر: ۴۳۹۸۶
۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
این هفته، انفجار در مسجد شیعیان در بغلان، تحولات افغانستان را بار دیگر به مرکز توجه رسانه‌ها و محافل سیاسی کشاند و نگرانی‌ها از افزایش ظلم و جنایت در حق اقشار غیرپشتون و اقلیت‌های قومی، تحت حکومت گروه افراطی طالبان را تشدید کرد.
در انفجار مذکور که روز جمعه گذشته در مسجد پلخمری، مرکز ولایت شیعه‌نشین بغلان روی داد 21 نفر کشته و بیش از 50 نفر مجروح شدند.
کشتار شیعیان و گروه‌های غیرپشتون، اقدامات سلسله‌واری است که هرچند در یک منطقه افغانستان رخ می‌دهد ولی تاکنون جان شمار زیادی از افراد را گرفته است بدون اینکه حکومت کابل عوامل این جنایات را مؤاخذه و محاکمه کند و حتی ماهیت آنها را روشن سازد و این بار نیز همچون موارد گذشته، مسئولیت این جنایت به گروه داعش منتسب شد.
 
واقعیت این است داعش، یک مستمسک برای حکومت افغانستان است تا موارد اینچنینی را به آن انتساب دهد و شانه خود را از تبعات آن خالی کند. اساساً داعش و طالبان، از لحاظ ایدئولوژیکی تفاوتی با هم ندارند و کینه و دشمنی که داعش با سایر فرقه‌ها و گروه‌های سیاسی دارد، طالبان، بیشتر از آن دارد و در گذشته نیز با اقدامات تروریستی متعدد و سرکوب‌های ضدانسانی در این رابطه، این ماهیت خود را به اثبات رسانده است.
 
در این باره محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و مشاور رئیس ‌جمهور سابق این کشور تأکید کرد بدون تردید این‌گونه حملات تروریستی یا مستقیماً کار خود طالبان است و یا گروه‌های تکفیری است که در سایه حکومت طالبان به‌طور فزاینده‌ای در حال فعالیت هستند و به نیابت از طالبان عمل می‌کنند. سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد حمله به مسجد بغلان، هدف قرار دادن سیستماتیک و ادامه‌دار شیعیان و هزاره‌ها را در سراسر افغانستان گوشزد می‌کند. با توجه به این واقعیت، می‌توان پیش‌بینی کرد رویدادهایی از قبیل حادثه بغلان در آینده ادامه خواهد داشت.
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها