کد خبر: ۴۳۲۱
۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱
در نشست تخصصی تشکیل وزارت بازرگانی مطرح شد
پژوهشگر امنیت غذایی گفت: باید دولت و مجلس، شبکه توزیع را منسجم کنند و زنجیره تولید تا مصرف تکمیل شود و بحث تشکیل وزارت بازرگانی، نسخه شفا بخشی برای حل مشکلات کشور نبوده است.
به گزارش جدید پرس:

امروز نشستی با عنوان گفتکوی تخصصی پیرامون تشکیل وزارتخانه بازرگانی با حضور مهدی سروی؛ کارشناس اقتصاد کشاورزی و شایان نادری؛ پژوهشگر امنیت غذایی برگزار شد که در ابتدای آن مهدی سروی با بیان اینکه ۹۰ درصد وابستگی به واردات کالای اساسی داریم، گفت: بعد از اینکه دولت دوازدهم رای آورد، تفکیک وزارت بازرگانی با شعار حمایت از صادرات مطرح شد. در سال ۹۷ طرح دوفوریتی برای تشکیل وزارت خدمات و توسعه صادرات در مجلس رای نیاورد و از دستور مجلس نیز خارج شد.
وی ادامه داد: وزارت بازرگانی از جانب دولت در ۲ بحث کنترل قیمت‌ها و صادرات مطرح می‌شود و تا زمانی که تولید صادراتی نداشته باشیم، اساسا صادرات نخواهیم داشت.
این کارشناس با بیان اینکه همیشه واردات برای واردکننده به خاطر سیاست‌های ارزی، سودده بوده است، افزود: تجربه وزارت بازرگانی در گذشته نشان داده است، به خاطر چالش‌هایی که در سیاست‌های ارزی وجود داشته و چند نرخی بودن قیمت ارز، باعث شده به سمت واردات حرکت کند

سروی در پایان سخنان خود اظهار داشت: دولت باید جریان فیزیکی و مالی کالا را رصد و اجرا کند و تا زمانی که دولت سیاست‌های ارزی را مدیریت نکند، شاهد دلالی و افزایش نرخ ارز در بازار ارز خواهیم بود و رهبر انقلاب بحث تولید را بر سایر موارد ترجیح می‌دهند.

 


در ادامه این نشست، شایان نادری؛ پژوهشگر امنیت غذایی با بیان اینکه ما سیاست‌هایی که در وزارتخانه‌ها می‌بینیم، مبتنی بر حمایت از تولید داخل نیست و بر حمایت از واردات تاکید می‌شده، گفت: باید کمک کنیم تا دولت و مجلس تصمیم درست بگیرند.
وی ادامه داد: اواخر مجلس گذشته در پنج دقیقه، ۱۶ بار اقدام به تشکیل وزارت بازرگانی کردند که خوشبختانه رای نیاورد.
نادری مطرح کرد: باید دولت و مجلس، شبکه توزیع را منسجم کنند و زنجیره تولید تا مصرف تکمیل شود و بحث تشکیل وزارت بازرگانی، نسخه شفا بخشی برای حل مشکلات کشور نبوده است
این پژوهشگر امنیت غذایی اظهار داشت: شبکه توزیع ما در بحث اقلام اساسی به مدل منسجم نرسیده است و در این زمینه دلالان همیشه تعیین کننده بوده اند. در کل دنیا امنیت غذایی با امنیت ملی مساوی است و باید بررسی شود که شرکت‌های وارداتی متعلق به چه کسانی است.

نادری ادامه داد: عده‌ای به وزارتخانه جهت می‌دهند که متکی به واردات باشیم تا تولید داخل
چرا فوکوس کردیم روی یک محصول کلزا؟! همین موضوع باعث شده تا این حجم از وابستگی به واردات را در دانه‌های روغنی داشته باشیم. تشکیل وزارت بازرگانی باعث حل مشکل نمی‌شود و باید در بحث‌های حکمرانی تغییرات اساسا در تصمیم گیری هایمان داشته باشیم
وی افزود: ما در بحث تامین نهاده‌های دامی مشکل داریم و صرفا کریدور وارداتمان فقط آمریکای لاتین شده است. کالا‌های راهبردی را باید با سیاست‌های حمایتی و شبکه توزیع درست تامین کنیم
نادری با اشاره به اینکه طرح تشکیل وزارت بازرگانی، یک آدرس اشتباه برای حل مشکلات این حوزه است، گفت: در شرایط فعلی تشکیل وزارت بازرگانی بار مالی بر دوش دولت و ملت ایجاد خواهد کرد و باید شبکه توزیع با حذف دلالی منسجم شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها