کد خبر: ۴۲۵۹۶
۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
رئیس قوه قضائیه در دانشگاه تبریز و در جمع دانشجویان با بیان اینکه تعامل پایدار برای ارتباط قوه قضاییه با دانشگاه وجود ندارد، گفت: دانشگاه‌ها به ما کمک کنند که چطور بستری فراهم کنیم که فرد مجرم اصلاح شود و به جامعه برگردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ظهر امروز در سفر استانی خود به استان آذربایجان‌شرقی در دیدار با دانشجویان در تالار وحدت اظهار کرد: این توفیق حاصل شد تا در شهر غیرتمندان، عالم‌پروران و شهری که بر بسیاری از تاریخ حق دارد، حضور داشته باشم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره بر اینکه خداوند این توفیق را داده است که من و شما در این برهه از زمان حیات داشته باشیم، گفت: زمان بسیار خوبی برای درک و فهم و آدم‌شناسی و ارتقا و تشخیص خوب و بد و تمییز دادن بین افراد است.

وی ابراز کرد: یکی از مسائل مهم و زیربنایی استقلال و پیشرفت نظام و آرامش مردم علم است، ما اگر در مسائل علمی پیشرفت نکنیم، در سایر مسائل نمی‌توان پیشرفت کرد.

آینده در اختیار جوانان است

اژه‌ای گفت: مسأله علم و پیشرفت علمی بود که این بازدارندگی و پیشرفت را برای نظام آورده است؛ توصیه من به جوانان آن است که از این ظرفیت استفاده کنند؛ زیرا آینده در اختیار جوانان است، اگر نقصی می‌بینید شما جوانان آینده‌دار آن هستید.

وی با تاکید بر اینکه دشمن تمام تلاش خود را می‌کند تا اعتماد به نفس مردم را بگیرید، گفت: نباید در زمین دشمن بازی کنیم، ما گاها دستاوردهای خود را نیز کم می‌بینیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: باید نقص‌ها گفته شود ولی از بیان داشته‌ها و دیدن این توانایی غافل نشویم، زیرا اگر ملت منفعل بودیم دشمن چه نیازی داشت تا این حد برای ناامید کردن ما تلاش کند؟

اژه‌ای با اشاره بر اینکه امروز درخواست‌ها در دو بخش بیان شد؛ یک بخش مربوط به قوه قضائیه و یک بخش غیرمربوط بود، گفت: به ما گفته شد با مردم، دانشگاه و دانشجو ارتباط داشته باشید، بنده هر موقع توانستم با این قشر، هم کلام شدم و قطعا مفید بوده و همیشه سعی بر افزایش ارتباط داشتم.

رئیس قوه قضائیه ضمن اشاره به رفتن خود به ۳ دانشگاه سنندج، بیرجند و تبریز طی ۱۲ روز گذشته، با بیان اینکه با اساتید و دانشجویان جلسات عمومی و خصوصی داشتم و از هر کدام از جلسات استفاده برده‌ام، گفت: در این دو سال هیچ قشری از مردم نبود که من با نمایندگان آن اقشار ارتباط نداشته باشم.

وی گفت: ما یک دفتر ارتباطات مردمی داریم که یک قاضی خوش رو در آنجا مستقر است و چندین نیرو دارد که صرفا به نامه‌های مردم رسیدگی می‌کند و در هر هفته در یک روز مشخص یکی از مقامات عالی قوه به آنجا رفته و با مردم ارتباط می‌گیرد.

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: ۲۱ شهرستان در آذربایجان‌شرقی وجود دارد که نمایندگان و معاونان بنده در این شهرستان‌ها حضور خواهند داشت.

وی ابراز کرد: نسبت به سند تحول سوال شد؛ یک نفر از اساتید متدین، دلسوز دانشگاه و یک نفر که رشته‌ای مرتبط با این موضوع دارد در حال حاضر، معاونت راهبردی این کار را بر عهده دارد، او مدتی است که وظیفه بروزرسانی سند تحول را عده دار است و از همه درخواست کرده تا نظرات خود را در این خصوص ارائه کنند.

اژه‌ای با تاکید بر شعار تحول و تعالی در قوه قضاییه گفت: در دستور کار خود داریم که چگونگی تعامل با دانشگاه و استاد و دانشجو و قوه قضائیه و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از وظایف ما اصلاح رفتار مجرمان و فراهم کردن بستری برای بازگشت مجدد آنان به زندگی است، اگر یک جوان در مجرایی قرار ‌گیرد که مرتکب جرم شود، آیا این فرد باید تا آخر هیچ راه برگشت و توبه نداشته باشد؟

دانشگاه‌ها به قوه قضائیه کمک کنند

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر لزوم یاری دانشگاه‌ها به قوه قضائیه برای اصلاح رفتار مجرمان و بازگشت آنان به جامعه، ادامه داد: فردی مرتکب جرمی می‌شود نه تنها خود بلکه خانواده‌اش نیز درگیر مشکلاتی در جامعه می‌شوند، تعامل پایدار برای ارتباط قوه قضاییه با دانشگاه وجود ندارد، دانشگاه‌ها به ما کمک کنند که چطور بستری فراهم کنیم که فرد مجرم اصلاح شود و به جامعه برگردد.

اژه‌ای به تعریف دقیق از آزادی مشروح مجرمان اشاره کرد و گفت: حمایت از آزادی‌ها مشروع درخواست رهبری است و این تکلیف بنده است؛ ما باید حمایت امنیتی، شغلی، اصلاحی برای آن‌ها داشته باشیم.

کلید حل مشکل اقتصاد افزایش تولید است

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: امروزه یکی از مسائل ما مسأله اقتصاد و معیشت است و حتی چندین سال است که شعار سال توسط مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد طرح می‌شود، از اقتصاد رنج می‌بریم اما می‌دانیم کلید این مشکل افزایش تولید است.

همه از تبعیض، عدم تحقق عدالت اجتماعی رنج می‌بریم

اژه‌ای با بیان اینکه آیا بدون بخش خصوصی نمی‌توان با رشد اقتصادی روبرو شد، افزود: همه از تبعیض و عدم تحقق عدالت اجتماعی رنج می‌بریم؛ اکنون چه اقدامی باید شود که هم از بخش خصوصی استفاده و درآمدزایی کرد و هم به عدالت اجتماعی لطمه وارد نشود.

وی گفت: چه کار باید کنیم که هم کار زیست محیطی کرد و به عدالت اجتماعی لطمه وارد نشود، کار اقتصادی کرد و به عدالت اجتماعی لطمه وارد نشود.

رئیس قوه قضائیه ابراز کرد: امروز یک ناترازی در برق و گاز داریم و وقتی مشکلی ایجاد می‌شود گاز صنعت را قطع می‌کنند، از این رو خسارت شدید به صنعت وارد می‌شود.

وی گفت: به ما می‌گویند که قوه قضاییه باید جلوی افرادی که حقوق عامه را خراب می‌کنند بگیرد، ما در مقابل دوگانگی هستیم! ما با حقوق عامه روبه‌رو هستیم، یعنی در یک طرف باید جلوی مازوت سوزی را بگیریم و در مقابل اگر جلوی آن‌ها را بگیریم با تخریب صنعت روبرو هستیم.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: موضوع بانک موضوعی است که من همیشه به آن پرداخته‌ایم، بانک ها اگر اضافه برداشت دارند، پس چه کسی مسؤول است؟ کمبود قانون در این خصوص نداریم. بانک مرکزی از همه ظرفیت خود استفاده کرده است؟ اکثر بانک‌ها ناترازی و اضافه برداشت دارند.

وی تاکید کرد: من از سال گذشته اعلام کردم که قبل از آنکه سراغ مشتری بانک بروم، به سراغ شما می‌آیم و البته به سراغ آن‌ها هم رفته‌ام؛ قدم اول اصلاح امور است و بانک‌ها باید کارها را انجام دهند و اگر قصوری کنند اول سراغ بانک مرکزی و سپس سراغ بانک و بعد سراغ مشتری خواهیم رفت.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها