کد خبر: ۴۲۱۸۶
۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کارشناسان سازمان ملل می گویند: شیوه های زندانبانی در ایالات متحده نژادپرستانه و توهین به کرامت انسانی است.

 کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل با استناد به شهادت‌هایی مبنی بر اینکه زنان سیاه‌پوست زندانی در آمریکا در حین زایمان در غل و زنجیر قرار داده می‌شوند و زندانیان مرد نیز مجبور به کار در شرایط «برده‌داری» هستند، خواستار اصلاحات اساسی در سیستم عدالت کیفری ایالات متحده برای مبارزه با نژادپرستی سیستماتیک شدند.

در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، سه کارشناس منصوب شده از سوی سازمان ملل گفتند که در دیدارهای ماه آوریل و مه به اقداماتی در زندان های ایالات متحده دست یافته اند که به منزله توهین به کرامت انسانی است.

در این گزارش آمده است که یکی از این اقدامات مهار و غل و زنجیر زنان زندانی در هنگام زایمان است. در این بیانیه آمده است که کارشناسان «شهادت مستقیم و غیرقابل تحمل زنان باردار در حین زایمان را شنیدند که به دلیل زنجیر بستن، نوزادان خود را از دست دادند».

کارشناسان همچنین شهادت‌های مستقیمی از شرایط زندان لوئیزیانا جمع‌آوری کردند که در آن گفته شد هزاران زندانی مرد عمدتاً سیاه‌پوست «مجبور به کار در مزارع (در حال برداشت پنبه) زیر نظر «اربابان» سفیدپوست سوار بر اسب، در شرایطی بسیار شبیه به مربوط به 150 سال پیش، دیده شده‌اند».

این گزارش داستان‌های تأسیسات موسوم به «آنگولا» را «تکان‌دهنده» توصیف کرد و گفت که آنها «اشکال برده‌داری معاصر» هستند. این سازمان همچنین نسبت به استفاده گسترده از سلول انفرادی هشدار داد که به نظر می رسد به طور نامتناسبی برای زندانیان آفریقایی تبار اعمال می شود.

در این گزارش آمده است که یک مرد سیاه پوست به کارشناسان گفت که به مدت 11 سال بدون وقفه در انزوا نگه داشته شده است.

شرایط زندان های ایالات متحده برای دهه ها نگران کننده بوده است و گروه های حقوق بشر مدت هاست که خواستار اصلاح و یا تعطیلی مراکزی هستند که بدترین سوابق را دارند.

این تحقیقات توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، که ایالات متحده یکی از اعضای رای دهنده آن است، در سال 2021 و پس از قتل جورج فلوید به دست پلیس مینیاپولیس راه اندازی شد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها