کد خبر: ۴۱۸۸۰
۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
آرت وِستون و کِرک کِرکلَند نزدیک سه ساعت زمان را صرف پیچیدن قرقره ماهیگیری برای شکار این ماهی تمساحی غول پیکر کردند.

یک ماهی‌گیر اهل تگزاس با شکار یک ماهی تمساحی ۲۸۳ پوندی، آماده شکستن دو رکورد جهانی شده است. آرت وِستون این ماهی بسیار بزرگ را در دریاچه‌ی سام ریبورن در جنوب شرقی تگزاس در ۲ سپتامبر صید کرد.

این دریاچه که در حدود ۱۴۰ مایلی شمال شرقی هیوستون قرار دارد، به دلیل تولید یک گونه تمساح بسیار بزرگ (Atractosteus spatula) و همینطور یک ماهی آب شیرین با ظاهر متمایز و پوزه‌ی بلند و دندان‌های بزرگ و نوک تیز، شناخته شده است.

کریس اوبرهولتس از Fox Weather گزارش می‌دهد که وِستون، ماهیگیر ۵۲ساله که در کنتاکی زندگی می‌کند، همراه با راهنمای محلی و کاپیتان قایق، کِرک کِرکلَند در کشتی کِرکلَند، Garship Enterprise، در حال ماهیگیری بود که این غول به طناب آزمایشی شش پوندی او چسبید.

همانطور که کرکلند در فیس بوک توضیح داده است، وِستون با کمک کرکلند، ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه تلاش کردند تا شکار بزرگ را با پیچیدن قرقره به دام بیندازند، کاری که سبب لرزش و خستگی شدید آن‌ها شد. کف دست کرکلند پس از اتمام کار، دچار سوختگی شدید شد.

زمانی که ماهی را به ساحل کشیدند و وزن کردند، این موجود تقریباً از روی ترازو سر خورد، چون بسیار سنگین بود.

کرکلند گفته است: «مقیاس ترازو فقط بالاتر و بالاتر می‌رفت. دروغ نمی‌گویم، ما از تعجب بالا و پایین می‌پریدیم.»

پس از اندازه‌گیری این موجود که طول آن ۸ فوت و ۴ اینچ بود، آن را دوباره در دریاچه رها کردند و حالا منتظر انجمن بین‌المللی ماهی‌گیری هستند تا ببینند آیا این شناگر غول‌پیکر توانسته است دو رکورد جهانی جدید را ثبت کند یا نه.

مت ویلیامز از Beaumont Enterprise گزارش می‌دهد که وستون با شکار ماهی‌های غول‌پیکر غریبه نیست: او ۲۳ رکورد IGFA دارد و رکوردهای دیگری نیز در انتظار اوست.

سولومون دیوید، بوم‌شناس آبزیان در دانشگاه مینه‌سوتا، به Live Science گفته است که این موجود عظیم الجثه احتمالاً ماده بوده، چون رشد ماده‌ها می‌تواند بیشتر از نرها باشد.

دیوید تخمین می‌زند این ماهی غول‌پیکر بین ۵۰ تا ۸۰ سال سن داشته باشد، اگرچه نمی‌تواند بدون بررسی استخوان گوش این موجود که خطوط رشدی شبیه به حلقه‌های تنه درخت دارد، به طور قطع سن ماهی را تخمین بزند.

دانشمندان گمان می‌کنند این ماهی تمساحی می‌تواند بیش از ۱۰۰ سال عمر کند. این گونه به سرعت رشد می‌کند و طولش در سال نخست زندگی به دو فوت می‌رسد. تا زمانی که به ۲۰ سالگی برسد، طول آن به ۶ فوت می‌رسد. از این جا به بعد، رشدش کند می‌شود، اگرچه به طور کلی متوقف نمی‌شود.

این ماهی با غذای فراوان و فضای زیاد برای شنا کردن، می‌تواند بسیار بزرگ شود، با این وجود، همانطور که دیوید به Live Science گفته است، ماهی‌های بیش از هشت فوت نادر هستند.

«اگر بخواهیم این قبیل ماهی‌های تمساحی بزرگ را بیشتر بینیم، باید از آن‌ها، به‌ویژه همین نوع غول‌پیکر محافظت کنیم. گر به طور مداوم بزرگترین نمونه یک جمعیت را صید کنیم، ژن‌های رشد بزرگ را از بین برده‌ایم که در نهایت می‌تواند موجب کوچک شدن نمونه آن‌ها در یک جمعیت شود.»

شکار یک «ماهی تمساحی» که می‌تواند دو رکورد جهانی را بشکند

بزرگترین ماهی سرتمساحی (Alligator gar) ثبت‌شده که تاکنون صید شده ۳۲۷ پوند وزن داشته است. این ماهی اندکی پس از آنکه ماهیگیر تجاری، کنی ویلیامز سال ۲۰۱۱ آن را در دریاچه چوتارد در می‌سی سی پی صید کرد، مُرد و ویلیامز جسد این موجود را به موزه علوم طبیعی می‌سی سی پی اهدا کرد. او به طور تصادفی ماهی را صید کرده بود.

ماه مه ۲۰۲۲، پِیتون موور ماهیگیر یک ماهی تمساحی۳۰۰ پوندی را در مکانی نامعلوم نزدیک هیوستون شکار کرد، اماچون ماهی را در مقیاس تاییدشده وزن نکرده بود، واجد شرایط برای رکورد IGFA نبود.

رکورد فعلی IGFA برای ماهی تمساحی متعلق به بیل والوِردِه است که در ۲ دسامبر ۱۹۵۱ در ریو گِراندِه‌ی تگزاس یک نمونه‌ی ۲۷۹ پوندی را شکار کرد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها