کد خبر: ۴۱۴۷۶
۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
دانشمندان می‌گویند مصرف زیاد خوراکی‌های فوق‌فرآوری‌شده ازجمله نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی، با افزایش ریسک ابتلا به افسردگی مرتبط است.

دانشمندان در مطالعه جدیدی دریافته‌اند که مصرف زیاد غذاهای فوق‌فرآوری‌شده، به‌ویژه نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی، با افزایش ریسک افسردگی همراه است. این مطالعه می‌تواند گواه دیگری باشد مبنی بر اینکه غذای مصرفی ما نه‌تنها بر جسم، بلکه بر سلامت روانمان نیز تأثیر می‌گذارد.

پژوهشگران دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست اطلاعات مربوط به رژیم غذایی و سلامت روان بیش از 30 هزار نفر را که همگی زنان میانسال بودند، بررسی کردند. این اطلاعات در سال‌های 2003 تا 2017 گردآوری شده بود و هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در آغاز پژوهش افسردگی نداشت.

محققان مجموع میزان مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده را اندازه گرفتند و نوع آن مواد ازجمله حبوبات، گوشت، چربی، سس، لبنیات و نوشیدنی‌ها را ثبت کردند. سپس بررسی شد که چند نفر از این افراد به افسردگی مبتلا شده‌اند.

مصرف خوراکی‌های فوق‌فرآوری‌شده می‌تواند چه اثری روی سلامت روان داشته باشد؟

دانشمندان با در نظر گرفتن دیگر مؤلفه‌های اثرگذار مثل سلامت جسمانی، سبک زندگی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی به نتایج جالب‌توجهی دست یافتند. آن‌ها می‌گویند کسانی که روزانه حداقل 9 قسمت خوراکی فوق‌فرآوری‌شده مصرف می‌کردند، 49 درصد بیشتر از کسانی که روزانه 4 قسمت از این خوراکی‌ها می‌خوردند، در معرض ریسک افسردگی قرار داشتند.

افزون‌براین، کسانی که مصرف روزانه خوراکی‌های فوق‌فرآوری‌شده را حداقل سه قسمت کاهش می‌دادند، کمتر از کسانی که نرخ مصرف خود را حفظ کرده بودند، در معرض این ریسک قرار می‌گرفتند.

محققان هاروارد می‌گویند خوراکی‌های فوق‌فرآوری‌شده شامل تنقلات شیرین، غذاهای آماده، چربی‌ها و سس‌ها، گوشت‌های فرآوری‌شده، نوشابه‌ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی است. آن‌ها مدعی‌اند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی و نوشیدنی‌هایی که به‌شکل مصنوعی شیرین‌شده‌اند، بیشتر از هر ماده خوراکی دیگری در افزایش ریسک افسردگی نقش داشته‌اند.

البته این پژوهش محدودیت‌هایی هم داشته است. برای مثال، مطالعه حاضر عمدتاً روی زنان سفیدپوست میانسال انجام شده و خود شرکت‌کنندگان درباره رژیم غذایی‌شان به محققان گزارش می‌دادند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها