کد خبر: ۴۱۳۳۸
۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
موشک هایپرسونیک فتاح و موشک کروز برد بلند پاوه نیروی هوافضای سپاه برای اولین بار در رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح در تهران به نمایش درآمد.

فتاح یک موشک ساخت نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. فتاح یک موشک هایپرسونیک با برد ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.

قدرت‌نمایی دو ابر موشک در رژه نیروهای مسلح/ عکس

برد «پاوه» نیز 1650 کیلومتر اعلام شده است که بُرد کروزهای ضد اهداف زمینی ایرانی را لااقل 22 درصد افزایش می‌دهد.

این موشک می‌تواند اهداف مورد نظر را از مسیرهای پیچیده‌تر یا به‌قول سردار حاجی‌زاده حتی از سمت مخالف هدف قرار دهد.

موشک پاوه , دستاوردهای دفاعی , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , موشک‌های کروز , سپاه پاسداران | سپاه , نیروی هوافضای سپاه , امیرعلی حاجی زاده ,

منظور این است که در شرایط معمول، دشمن انتظار دارد که موشکهای ایرانی در خط سیری ترسیم‌شونده بین مرزهای کشور و منطقه هدف حرکت کنند در نتیجه پدافند خود را در چنین مسیری تقویت می‌کند اما با افزایش برد صورت‌گرفته، این امکان وجود دارد که موشک از فاصله‌ای اطراف هدف عبور و سپس گردش کند و در جهتی به‌سمت مرزهای کشور از سمت مخالف به هدف حمله کند، راهکنش یا تاکتیکی که به‌صورت پرشمار توسط جنگنده بمب‌افکنهای اف4 فانتوم نیروی هوایی ارتش در سالهای دفاع مقدس علیه اهداف عمقی در خاک عراق استفاده می شد و بسیار هم اثرگذار بود.

به‌طور معمول، سرعت پروازی موشک‌های کروز چیزی در حدود 600 تا 900 کیلومتر بر ساعت است و با توجه به استفاده از موتور جت ـ که البته توربوجت یا توربوفن بودن آن در مورد پاوه هنوز مشخص نیست ـ موشک جدید ایرانی هم در همان بازه سرعتی عمل خواهد کرد.

با توجه به ابعاد موشک «پاوه»، احتمالاً مشکل خاصی برای هواپایه کردن این موشک و شلیک از سوخو22های نیروی هوافضا هم وجود ندارد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها