کد خبر: ۳۳۷۲۵
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
اگر فکر می‌کردید هاموی، خودرو افسانه‌ای آمریکایی رقیبی ندارد، در اشتباه بودید. تویوتا رقیبی برای هاموی با نام مگا کروزر را عرضه کرده بود.
به گزارش جدید پرس:

خودرو نظامی افسانه‌ای هاموی که در نهایت منجر به تولد هامر H۱ معروف شد، نماد یک خودرو نظامی همه‌فن‌حریف جان‌سخت آمریکایی است. هاموی حتی موفق شد در فرهنگ عامه آمریکا جایی برای خود باز کند و ممکن نیست که آن را در یکی از فیلم‌های جنگی سطح یک آمریکایی ندیده باشید. حالا جالب است بدانید که خودروساز بزرگ ژاپنی تویوتا در اواسط دهه ۹۰ میلادی خودرویی با نام «مگا کروزر» (Mega Cruiser) را تولید کرده بود که می‌توانست رقیبی درخور برای هاموی باشد.

تویوتا مگا کروزر، نمونه ژاپنی هامر آمریکایی

اینکه چرا تویوتا خودرویی دقیقاً با شکل و شمایل هاموی ساخته بود، خود جای بحث دارد. صرفاً قبل از اینکه از این بحث گذر کنیم، باید گفت برخی از طرفداران آن معتقدند نیاز نیرو نظامی ژاپن به یک شاسی بلند همه‌جارو همه‌کاره به شکل اجتناب‌ناپذیری منجر به ساخت این خودروی شبیه به هاموی شد که نمونه مثال‌زدنی زمان خود بود. به عبارتی دیگر، حتی اگر هاموی وجود نمی‌داشت، تویوتا برای این کاربری کماکان خودرویی به همین شکل می‌ساخت.

تویوتا مگاکروز، رقیب سرسخت‌ هامر آمریکایی/ عکس

البته اشتباه نکنید؛ تویوتا مگا کروزر صرفاً یک نمونه ضعیف‌تر ژاپنی از هاموی نیست و حتی در برخی از زمینه‌ها می‌تواند نسبت به هاموی برتری داشته باشد. به‌عنوان نمونه، مگا کروزر ۶۰۹ میلی‌متر طول بیشتری دارد، بسته به طراحی سقف تا ۲۵۴ میلی‌متر بلندتر است و همچنین کف بدنه آن دارای ۱۲.۷ میلی‌متر ارتفاع بیشتری نسبت به سطح زمین است.

حتی علاوه بر این‌ها، این شاسی بلند تویوتا از قابلیت فرمان‌پذیری محور عقب بهره می‌بُرد که امکان گردش چرخ‌ها تا ۱۲ درجه در هر جهت را فراهم می‌کرد. به‌لطف این قابلیت، شعاع گردش این خودرو تویوتا به ۵.۶ متر می‌رسید که کمتر از تویوتا کمریِ امروزی و بیش از ۲.۴ متر کوچک‌تر از هاموی، رقیب خوشنام آن است.

تویوتا مگا کروزر جدا از از برتری‌هایی که نسبت به هاموی داشت، از جوانب مختلفی شبیه به آن بود؛ از محورهای دروازه‌ای جهت فراهم‌سازی فاصله بیشتر نسبت به سطح زمین تا سیستم چهار چرخ محرک تمام‌وقت و سیستم تنظیم باد تایرها برای مطابقت با شرایط مسیر. همچنین جهت دستیابی به فاصله بیشتر نسبت به سطح زمین، پیشرانه مگا کروزر در ارتفاع بالایی در ناحیه سرنشینان قرار گرفته بود. حتی سیستم انتقال قدرت مگا کروزر طوری پیاده‌سازی شده بود که بر خلاف هاموی، فضای عقب را اشغال نمی‌کرد و در نتیجه همین، در ناحیه عقب آن یک صندلی نیمکتی ۴ نفره جا گرفته بود.

شاسی بلند Mega Cruiser قوای محرکه خود را از یک پیشرانه دیزل ۴.۱ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ می‌گرفت. به‌جز اینکه چنین حجمی برای یک موتور ۴ سیلندر بیش از حد به نظر می‌رسد، خروجی آن هم چنگی به دل نمی‌زند. این موتور می‌تواند فقط ۱۵۳ اسب بخار قدرت و ۳۸۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند که اساساً برای چنین خودرو حجیم و سنگینی با چنین کاربری خاصی کفایت نمی‌کند.

تویوتا مگاکروز، رقیب سرسخت‌ هامر آمریکایی/ عکس

برای اینکه دید بهتری نسبت به ضعف این خودرو در زمینه توان و عملکرد داشته باشید، باید گفت که در تست‌ها شتاب صفرتاصد این خودرو تویوتا ۲۰.۶ ثانیه تخمین زده شده است. حتی در تست دیگری، این خودرو نتوانست به سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دسترسی پیدا کند و در بهترین حالت به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید. با این حال، مگا کروزر در یک سیکل ترکیبی ۱۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کرد؛ رقمی که با در نظر گرفتن ابعاد و وزن این خودرو تویوتا به هیچ وجه نامناسب نیست.

تویوتا مگا کروزر هم مشابه هاموی، ابتدا در قالب یک خودرو نظامی عرضه شد و مدتی بعد نسخه جاده‌ای آن برای استفاده شهروندان داخل ژاپن در دسترس قرار گرفت. نسخه جاده‌ای این خودرو با قیمت پایه معادل ۸۵ هزار دلار به فروش می‌رسید که امروزه معادل ۱۷۰ هزار دلار می‌شود. حتی مگا کروزر از قوانین مالیاتی ژاپن که خودروهای سنگین با هزینه ثبت بالا را تحت تاثیر قرار می‌داد مستثنی نبود. از این رو، تنها ۱۴۹ دستگاه از نسخه جاده‌ای آن بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۲ که آخرین سال تولیدش بود، فروخته شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها