کد خبر: ۳۳۵۶۴
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰
محققان در جستجوهایشان در آب‌های نزدیک قطب جنوب، گروهی از حیوانات دریایی مرموز به نام پروماکوکرینوس یا ستاره‌های پَرگونۀ قطب جنوب را کشف کرده‌اند.
به گزارش جدید پرس:

دانشمندان سوار بر یک کشتی تحقیقاتی در نزدیکی قطب جنوب، تورهای خود را از آب سرد اقیانوس بیرون کشیدند. آن‌ها از بین صیدهای خود، موجودی با ۲۰ بازو و فرم بدنی مشخص پیدا کردند. مشخص شده است که این موجود یک گونه‌ی جدید است که قبلا شناسایی و توصیف نشده بود. 

 بر اساس مطالعه‌ای که ۱۴ جولای در مجله Invertebrate Systematics منتشر شد، محققان اقیانوس جنوبی را در چندین سفر تحقیقاتی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ جستجو کردند. آن‌ها در جستجوی گروهی از حیوانات دریایی «مرموز» به نام پروماکوکرینوس یا ستاره‌های پَرگونۀ قطب جنوب بودند. 

به گفته محققان، ستاره‌های پَرگونۀ قطب جنوب، حیوانات بزرگی هستند که می‌توانند از حدود ۶۵ فوت تا حدود ۶۵۰۰ فوت زیر آب زندگی کنند؛ آن‌ها در هنگام شنا ظاهری ماورایی دارند. اگرچه هم ستارگان دریایی و هم پرهای دریایی از بی‌مهرگان اقیانوسی هستند، ستاره‌های پَرگونه از ستاره‌های دریایی شناخته‌شده‌تر، متمایز هستند. 

 

fragarius_lateral

 
 
یک ستاره‌ی پرگونه توت‌فرنگی قطب جنوب از نمای پهلو

محققان طی بررسی‌هایشان، هشت ستاره‌ی پرگونه با شکل بدنی متمایز را جمع‌آوری کردند و گونه‌ی جدیدی را کشف کردند: Promachocrinus fragarius یا ستاره‌ی پرگونه توت‌فرنگی قطب جنوب.

بر اساس این مطالعه، ستاره‌ی پرگونه توت‌فرنگی قطب جنوب دارای ۲۰ بازو است که از بدن توت‌فرنگی‌طور مرکزی او منشعب می‌شود. رنگ این موجود می‌تواند از بنفش تا قرمز تیره متغیر باشد. محققان هنوز کل پیکر این حیوان را اندازه‌گیری نکرده‌اند. 

تصاویر نشان می‌دهد این گونه‌ی جدید دارای دو نوع زائده است. بازوهای پایین‌تر و کوتاه‌تر آن تقریباً راه‌راه و ناهموار هستند، در حالی که بازوهای بالاتر و بلندتر تقریباً پَردار و نرم هستند.

عکس نمای نزدیک، پایین‌تنه‌ی ستاره پرگونه توت‌فرنگی قطب جنوب را نشان می‌دهد که شکلی تقریباً مثلثی دارد، در بالا پهن‌تر و به سمت نوک گرد پایین، باریک‌تر می‌شود. بافت آن ناهموار به نظر می‌رسد و تورفتگی‌های دایره‌مانندی دارد که احتمالاً از بازوهای شکسته باقی مانده‌اند. 

محققان نام این گونه‌ی جدید را به دلیل شباهت شکل بدنش به توت‌فرنگی، «توت فرنگی» نامگذاری کردند. 

fragarius_centrodorsal

نمای نزدیک از بخش مرکزی بدن Promachocrinus fragarius یا ستاره‌ی پرگونه توت‌فرنگی قطب جنوب

محققان می‌گویند ستاره‌ی پر توت‌فرنگی قطب جنوب در سراسر اقیانوس جنوبی از اعماق حدود ۲۱۵ فوت تا حدود ۳۸۴۰ فوت پیدا شده است. گونه‌ی جدید بر اساس شکل بدن و تجزیه و تحلیل DNA شناسایی شد. محققان چندین گونه‌ی دیگر از ستاره‌ی پرگونۀ قطب جنوب از جمله سه گونه جدید دیگر را هم ثبت کرده‌اند.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها