کد خبر: ۳۳۴۳۳
۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
رایانه شخصی IBM که اولین‌بار سال ۱۹۸۱ از راه رسید، محبوب‌ترین رایانه خانگی بود که کاربران در اوایل دهه ۸۰ می‌توانستند خریداری کنند.
به گزارش جدید پرس:

رایانه شخصی IBM که به PC نیز معروف است، ۴۲ ساله شد. رایانه شخصی در تاریخ صنعت فناوری اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا نه‌تنها باعث رشد بازار رایانش خانگی شد، بلکه تأثیرات تعیین‌کننده‌ای برای چگونگی توسعه صنعت محاسبات به‌همراه داشته است.

درحالی‌که PC یا رایانه شخصی امروزه یک کلمه رایج برای توصیف تقریباً هر رایانه مجهز به ویندوز، لینوکس یا حتی مک است، اما این اصطلاح درواقع توسط IBM به‌عنوان یک نام تجاری ابداع شد. رایانه شخصی IBM که اولین‌بار سال ۱۹۸۱ راه‌اندازی شد، محبوب‌ترین رایانه خانگی بود که مردم در اوایل دهه ۸۰ می‌توانستند خریداری کنند.

عوامل موفقیت رایانه شخصی IBM

همچنین رایانه شخصی بسیار محبوب‌تر از دستگاه‌های دیگری مانند Apple II بود و همین امر باعث شد تا IBM دوبرابر اپل در بازار رایانه‌های شخصی درآمد داشته باشد.

اولین رایانه شخصی تاریخ که به خانه‌های مردم رسید/ عکس

چیزی که باعث شد PC در بلندمدت موفقیت‌آمیز باشد، اکوسیستم باز آن بود. اکثر رایانه‌های دیگر دارای اکوسیستم بسته‌ای بودند و عمدتاً توسط شرکت سازنده آن پشتیبانی می‌شدند؛ به‌خصوص درزمینه سخت‌افزار. در مقابل، IBM تلاش کرد تا رایانه شخصی‌اش هم از نظر سخت‌افزار و هم نرم‌افزار توسط بسیاری از شرکت‌های شخص ثالث پشتیبانی شود.

علاوه‌براین، فروش بالای رایانه شخصی حلقه‌ای از بازخوردهای مثبت را ایجاد کرد که به نفع اکوسیستم سخت‌افزاری-نرم‌افزاری بود. بسیاری از شرکت‌هایی که IBM با آن‌ها همکاری کرده است، به موفقیت چشمگیری دست پیدا کردند و حتی تعداد کمی از آن‌ها حتی تا به امروز درزمینه محاسبات پیشرفته فعالیت دارند.

درزمینه سخت‌افزار، ستاره اصلی رایانه آی‌بی‌ام CPU بود و این شرکت با اینتل قراردادی بست تا یک نسخه ارزان‌تر و ۸ بیتی از تراشه ۸۰۸۶ خود را برای رایانه‌های شخصی بسازد.

رایانه شخصی IBM برای چندین سال به موفقیت خود ادامه داد و این شرکت در سال ۱۹۸۷ نسخه دیگری تحت عنوان Personal System/۲ یا PS/۲ را روانه بازار کرد. هرچند IBM درحال‌حاضر دیگر در بازار رایانه‌های شخصی فعالیت ندارد، اما میراث طولانی‌مدتی را با رایانه شخصی خود به‌وجود آورد که انتظار کاربران از رایانه‌های مدرن را ایجاد کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها