کد خبر: ۳۳۰۴۸
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دهه ۹۰ دهه افول تمام شاخص های اقتصادی بود.
به گزارش جدید پرس:

احسان خاندوزی امروز در نشست خبری به حوزه چشم اندازه رشد و مبانی رشد اقتصادی که سرمایه گذاری است اشاره کرد و اظهار داشت: دهه ۹۰ دهه افول بسیاری از شاخص‌های اقتصادی است، در حوزه سرمایه گذاری نه تنها اقتصاد ایران رشد نکرد و حتی درجا نزد بلکه حدود ۴۷ درصد کمتر از قبل شد.

 

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: مقایسه دهه ۹۰ با سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که وقتی در کشور تشکیل سرمایه ثابت ماشین الات و ساختمان به ترتیب حدود ۶۱ درصد و ۴۱ درصد کاهش یافت در نتیجه رشد اقتصادی ضربه خورد.

وی با بیان اینکه زمانی در کشور عنوان می‌شد که مردم به خادم نیاز ندارند و مردم مدیر می‌خواهند، اما آن نگاه در پشت درهای بسته تصمیماتی را اتخاذ می‌کرد که منجر به افول شاخص‌های اقتصادی شد، گفت: تلاش دولت سیزدهم این بود که بنیان‌های رشد بلندمدت تقویت شود و امروز مبتنی بر آمار و اطلاعات در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات و ساختمان، روند سرمایه‌گذاری کاملاً تغییر کرده است و در سال ۱۴۰۱ با حدود ۶.۷ درصد رشد سرمایه‌گذاری مواجه بودیم.

 

خاندوزی افزود: شاخص‌های رشد در کشور ما و افزایش قیمتها در دهه ۹۰ به گونه‌ای دچار سخت جانی شدند که نه رشد اقتصادی به راحتی افزایش و نه تورم به راحتی کاهش می‌یافت. این مسئله ناشی از این بود که اقتصاد ایران در دام و تله رشد پایین و سرمایه گذاری صفر و منفی گرفتار شده بود.

 
 

وی ادامه داد: اما با سیاستهای اصلاحی دولت سیزدهم و اقدامات صورت گرفته، این روندها اصلاح شد و شاخص‌ها رو به بهبود رفت امیدواریم روند سال ۱۴۰۱ در سال ۱۴۰۲ و سال‌های آتی ادامه یابد تا از دام رشد پایین و سرمایه گذاری صفر و پایین خارج شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها