کد خبر: ۳۲۳۰۹
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
«پولیتیکو» گزارش داده مقام‌های اوکراینی طرحی را برای تضمین جانشینی قدرت در صورت مرگ رئیس جمهور اوکراین تدوین کرده‌اند.
به گزارش جدید پرس:

 وبگاه آمریکایی «پولیتیکو» به نقل از مقامات اوکراینی گزارش داد سران این کشور طرحی را برای تضمین جانشینی قدرت در صورت مرگ «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تدوین کرده‌اند. 

طبق این گزارش، تحت قانون اساسی اوکراین، در صورت ناتوانی یا نبود زلنسکی، «روسلان استفانچوک» رئیس فعلی پارلمان برای انجام وظایف رئیس‌جمهور اقدام خواهد کرد. با این حال، از آنجا که او از نفوذ و محبوبیت مردمی زیادی برخوردار نیست، فرض بر این است که وظایف ریاست‌جمهوری توسط گروهی از چهره‌های رده بالای سیاسی اطراف زلنسکی مثل «آندری یرماک» رئیس دفتر زلنسکی، «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه، «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع و «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین انجام شود. 

به گزارش خبرگزاری «تاس» به نقل از پولیتیکو، این رسانه آمریکایی حدس می‌زند که مرگ زلنسکی می‌تواند بر متحدان غربی کی‌یف که جذب شخصیت کاریزماتیک او شده‌اند و وی را نماد آنچه غرب مبارزۀ درست و اخلاقی می‌داند، اثرگذار باشد. این نشریه افزود در نتیجه، غرب ممکن است بر کی‌یف برای آغاز مذاکرات فشار بیاورد. 

پیش‌تر زلنسکی خواسته بود به گزارش‌های رسانه‌ای درباره سوءقصد به جان او اهمیت داده نشود. «کریس ویپل» نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی در کتابی به نقل از مقام‌های اوکراینی نوشته رئیس‌جمهور اوکراین از زمان آغاز درگیری‌ها در روسیه در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲، از ۱۲ تلاش علیه جانش جان به در برده است. وی افزود دو مورد از این سوءقصدها با کمک اطلاعاتی که «ویلیام برنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در جریان سفرش به کی‌یف قبل از آغاز عملیات روسیه در اوکراین در اختیار زلنسکی گذاشت، خنثی شد. 

دولت زلنسکی با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌ است؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند اما با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند.

نیروهای تحت امر زلنسکی که در دوران زمامداری خود حدود ۲۰ درصد از خاک کشورش را از دست داده، بعد از ماه‌ها گمانه‌زنی و تبلیغات فراوان سرانجام اوایل ماه میلادی گذشته (ژوئن) ضدحلات علیه روسیه را برای عقب راندن نیروهای این کشور آغاز کردند؛ اما تاکنون نتوانسته‌اند انتظارات حامیان غربی خود را برآورده کنند. 

 خبرگزاری رویترز اخیراً گزارش داد از زمانی که کی‌یف در ماه گذشته ضدحمله خود علیه روسیه را آغاز کرد، برخی از روستاها در جنوب و مناطق اطراف شهر ویران شده باخموت در شرق اوکراین را پس گرفته اما هنوز به پیشروی قابل توجه در خطوط بشدت دفاعی روسیه دست نیافته است.

کی‌یف می‌گوید عمداً کُند پیش می‌رود تا از تلفات بالا در خطوط دفاعی مستحکم شده و پر از مین روسیه جلوگیری کند و در حال حاضر بر تضعیف لجستیکی و فرماندهی آن متمرکز است. اما مسکو می‌گوید ضدحملات اوکراین شکست خورده است.

«دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه دوشنبه گفت مخالفت اوکراین با مذاکرات صلح، اتمام موفقیت‌آمیز عملیات نظامی ویژه کشورش را ممکن می‌سازد. او همچنین در اشاره به حملات اخیر اوکراین به کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ به خاکش الحاق کرده و بخشی از قلمروی خود می‌داند، گفته بود تصرف خاک روسیه به معنای درگیری اتمی است و دشمنان باید به جان نظامیان روس که از شعله‌ور شدن این آتش جلوگیری می‌کنند، دعا کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها