کد خبر: ۳۱۷۱۷
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
افزایش هزینه تهیه خانه‌ برای زیست حداقلی به‌ویژه در شهری مانند تهران برخی را با این سوال مواجه کرده است که در حال حاضر خرید مسکن برای خانوارها به‌‍صرفه‌تر است یا ساخت آن؟
به گزارش جدید پرس:

پیشی گرفتن تورم مسکن از تورم عمومی جامعه و مشکلات عدیده اقتصاد کلان در سال‌های اخیر باعث شده است قدرت خرید مردم به‌‎ویژه در کلانشهرها دیگر به سختی پاسخگوی خرید سرپناهی حداقلی باشد.

شرایط ساخت و ساز نیز چندان مطلوب نیست و حتی حاشیه سود انبوه‌سازان نیز با افزایش قیمت مصالح و دستمزدها به حداقل رسیده است.

در چنین شرایطی، سوالی که برای برخی متقاضیان مسکن مطرح می‌شود این است که آیا خرید مسکن برای آنها از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر است و یا ساخت مسکن باعث صرفه‌جویی بیشتر در سرمایه‌ای می‌شود که باید برای یک خانه هزینه کنند؟

تولید مسکن یک کار تخصصی است

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در این خصوص گفت: «تولید مسکن کاری کاملا تخصصی است و من هیچ‌وقت افراد را تشویق نمی‌کنم که بدون تخصص لازم وارد این عرصه شوند. حتی اگر ملکی که قصد ساخت آن را دارند شخصی‌ساز باشد.»

او ادامه داد: «علاوه بر این تجربه ثابت کرده است کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند برای خود خانه بسازند و علم کافی را نسبت به این کار نداشته‌اند هزینه‌های به مراتب سنگین‌تری را متحمل شده‌اند.»

پورحاجت در این خصوص توضیح داد: «بنابراین پیشنهاد من این است که همیشه افراد متخصص اقدام به ساخت و ساز کنند و این‌گونه استانداردها رعایت و از سوی دیگر هزینه‌ها نیز کنترل شود. همان‌طور که گفتم ساخت مسکن یک کار کاملا تخصصی است و فرد متخصص خود را نیز لازم دارد.»

ساخت خانه با هدف کسب سود یا تامین سرپناه؟

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در خصوص دوراهی خرید یا ساخت مسکن توضیح داد: «کسی که تخصص این کار را دارد و اقدام به ساخت و ساز می‌کند هزینه‌های جانبی را متحمل نمی‌شود. باید بپذیریم کسی که ساخت و ساز را در جایگاه شغل خود انتخاب کرده است حداقل سودی را برای خود در نظر می‌گیرد.»
مطالعه بیشتر: ۸۰۰ هزار مسکن ملی تا پایان سال به مرحله ساخت می‌رسد

او ادامه داد: «قطعا اگر کسی تخصص لازم را داشته باشد و برای خود خانه‌سازی کند مشمول کسب سود انبوه‌ساز نخواهد شد و صاحب خانه‌ای با هزینه مناسب‌تر می‌شود.»

همان‌طور که گفته شد یکی از دغدغه‌ها درباره آپارتمان‌ها از سال‌ها پیش وضعیت ایمنی آنها بوده است؛ شرایطی که ساخت توسط افراد غیر متخصص آن را تشدید می‌کند.

همچنین ًهزینه تهیه زمین یکی از دغدغه‌هایی است که سازندگان مسکن با آن مواجه هستند. بر اساس برآوردها، قیمت تمام شده ساخت و ساز، تنها حدود ۲۵ درصد از هزینه یک واحد مسکونی را به خود اختصاص داده و مابقی به قیمت زمین تعلق دارد.

در همین حال باید اشاره داشت که به گفته سازندگان، در حال حاضر هزینه ساخت هر متر واحد مسکونی در مناطق متوسط تهران به ۱۰ میلیون تومان رسیده است که البته تنها به ساخت واحد خام بدون تجهیزات مربوط می‌شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها