کد خبر: ۳۱۵۳۰
۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
دونالد ترامپ که از تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین حمایت و ادعا کرده بود در صورت رئیس‌جمهور بودن در عرض ۲۴ ساعت جنگ اوکراین را خاتمه می‌دهد، در مصاحبه‌ای گفت، اروپا باید به کی‌یف ۱۰۰ میلیارد دلار کمک دیگر اعطا کند.
به گزارش جدید پرس:

به نوشته نشریه نیوزویک، دونالد ترامپ، رئیس جمهورسابق آمریکا همواره از تصمیم مسکو برای عملیات نظامی در اوکراین حمایت کرده بود. او که هم اکنون بر اساس نظرسنجی‌ها در رقابت بر سر تعیین نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه برای انتخابات ۲۰۲۴ پیشتاز است، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را "نابغه" و "باهوش" خوانده و تصمیم او برای اجرای عملیات ارتش کشورش در اوکراین را عاقلانه دانسته بود.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ماه‌های اخیر مکررا ادعا کرده در صورتی که او به جای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بود جنگ در اوکراین به وقوع نمی پیوست و در صورتی که خودش رئیس جمهور شود به این جنگ در عرض ۲۴ ساعت پایان می دهد. اظهارنظرهای جنجالی ترامپ درباره جنگ در اوکراین با انتقادات دموکراتها و جمهوریخواهان حامی اوکراین مواجه شده است.

ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز درباره اینکه چطور می‌خواهد جلوی اهدای پول به اوکراین را بگیرد مورد سوال قرار گرفت. کنگره آمریکا بالغ بر ۱۱۳ میلیارد دلار کمک برای اوکراین و کشورهای متحد را از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تصویب کرده است.

ترامپ در پاسخ به مجری فاکس نیوز ابتدا گفت: من این جنگ را حل و فصل خواهم کرد.

رئیس جمهور سابق آمریکا سپس به این مساله اشاره کرد که کشورهای اروپایی به اندازه آمریکا در کمک به اوکراین سهیم نبوده‌اند و گفت، آنها را برای افزایش حمایتشان از اوکراین تحت فشار قرار می‌دهد.

ترامپ بیان کرد: اول اینکه من به اروپا خواهم گفت، شما حدود 100 میلیارد دلار (در زمینه کمک به اوکراین) عقب‌تر هستید. شما باید این پول را پرداخت کنید. اروپا پول خیلی زیادی در می آورد. به گفته ترامپ، تاثیر جنگ اوکراین بر کشورهای اروپایی مستقیم تر از دیگر کشورهاست در حالی که آنها در مقایسه با آمریکا "کار چندانی در ارتباط با این جنگ انجام نمی‌دهند."

ترامپ پرسید: "جنگ درست بیخ گوش آنهاست در حالی که فاصله ما تا آنجا یک اقیانوس است. چرا رقم کمک ما به اوکراین ۱۵۰ میلیارد دلار است و رقم کمک آنها به اوکراین ۲۰ میلیارد دلار؟ اگر کلیت اقتصاد اروپا را در نظر بگیرید با اندازه اقتصاد ما برابری می‌کند."

کمیته بودجه فدرال مسئولانه در کنگره آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی در ماه ژانویه اعلام کرد، این کنگره از ابتدای عملیات ویژه ارتش روسیه در اوکراین بیش از ۱۱۳ میلیارد دلار کمک نظامی و کمکهای دیگر را صرف حمایت از اوکراین و دولتهای متحدش کرده است.

استیون چئونگ، سخنگوی ترامپ در ایمیلی در روز یکشنبه برای نشریه نیوزیک نوشت، رئیس جمهور سابق آمریکا پاسخش به فاکس نیوز را با این پیش زمینه که "اروپا سهم عادلانه خود را به ناتو پرداخت نمی‌کند" مطرح کرد.

ترامپ در این مصاحبه به تعریف از خود به خاطر آنکه اعضای ناتو را در زمان حضورش در کاخ سفید به افزایش سطح مشارکت نظامی خود واداشت پرداخت.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها