کد خبر: ۳۱۳۱۶
۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
سخنگوی سازمان ملل گفت، این نهاد بین‌المللی از گزارش مربوط به استفاده اوکراین از مهمات خوشه‌ای خبر دارد و معتقد است که از این مهمات نباید استفاده شود.
به گزارش جدید پرس:

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، استفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: ما گزارش‌ها را دیده و نگرانیم و همانطور که پیشتر هم گفته‌ایم این نوع از مهمات به تاریخ پیوسته و نباید از آنها استفاده شود.

هفتم ژوئیه سال جاری میلادی، آمریکا از بسته کمک نظامی جدید خود به اوکراین رونمایی کرد که شامل مهمات خوشه‌ای می‌شود. این اقدام با انتقاد شدید و جدی فعالان حقوق بشری و مخالفت‌هایی از سوی برخی از قانونگذاران آمریکا روبرو شد.

۱۶ ژوئیه نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که اگر از چنین تسلیحاتی علیه نیروهای این کشور استفاده شود، مسکو حق استفاده از تسلیحات مشابه را برای خود محفوظ می‌داند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه تایید کرد، مهمات خوشه‌ای که آمریکا به اوکراین داده در منطقه مستقر شده است.

وی گفته بود، اوکراینی‌ها به صورت موثر و مناسب از این مهمات خوشه‌ای استفاده کرده‌اند.

مهمات خوشه‌ای بر اساس کنوانسیونی به همین نام ممنوع شده و ۱۲۳ کشور عضو این کنوانسیون هستند.

آمریکا، اوکراین، روسیه، چین، هند، پاکستان و کره جنوبی در میان کشورهایی هستند که این کنوانسیون را امضا نکردند و رژیم صهیونیستی هم این قرارداد بین‌المللی را امضا نکرده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها