کد خبر: ۳۰۴۸۹
۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کاخ سفید که زمانی استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را جنایت جنگی توصیف کرده بود، با ارسال این مهمات جنجالی به اوکراین موافقت کرده است.
به گزارش جدید پرس:

 دولت بایدن که زمانی استفاده از مهمات خوشه‌ای را برابر جنایت جنگی توصیف کرده بود، با ارسال این مهمات جنجالی به اوکراین برای استفاده علیه نیروهای روسیه موافقت کرده است. 

کارشناسان معتقدند این مهمات که در هوا منفجر می‌شود و تعداد زیادی بمب‌های کوچک‌تر را در منطقه وسیعی پخش می‌کند، باعث کشتار کور غیرنظامیان می‌شود؛ ضمن آنکه برخی از بمب‌های کوچک‌تر منفجر نمی‌شوند و می‌توانند تا مدت‌ها بعدتر جان غیرنظامیان را به خطر بیندازند. 

«جن ساکی» سخنگوی پیشین کاخ سفید در دولت بایدن ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی درباره استفاده ادعایی روسیه از بمب‌های خوشه‌ای، گفت استفاده از آن جنایت جنگی است، حالا و یک سال و نیم بعد «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری از قصد دولت بایدن برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین خبر داد.

سالیوان با این ادعا که روسیه از مهمات خوشه‌ای علیه اوکراین از آغاز جنگ در این کشور استفاده کرده و با اذعان به خطری که این مهمات برای غیرنظامیان ایجاد می‌کند، در توجیه تصمیم جدید کاخ سفید برای مقابله با روسیه در اوکراین گفت اگر روسیه به پیشروی و «تصرف بیشتر اراضی اوکراین ادامه دهد و غیرنظامیان بیشتری را تحت سلطه درآورد، خطر آسیب زیاد به غیرنظامیان وجود دارد». 

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین «تصمیم سختی» بوده اما کی‌یف به این بمب‌ها نیاز دارد. 

تحلیلگران مسائل جنگ اوکراین می‌گویند یکی از دلایلی که آمریکا تصمیم گرفته با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند این است که شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع اوکراین نیست. ضدحملات اخیر اوکراین علیه مواضع روسیه هیچ‌گونه دستاورد چشمگیری به همراه نداشته و ارتش اوکراین تعداد زیادی از تانک‌ها و خودروهای زرهی که غرب در اختیار این کشور قرار داده بود را در نبرد با روسیه از دست داده و آن‌طور که وزارت دفاع روسیه گزارش داده بیش از ۱۰ هزار نیروی انسانی خود را هم از دست داده است.

«کالین کال»  معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا پنتاگون به متحدانش اطمینان داده این مهمات باعث آسیب بیش از حد به غیرنظامیان نمی‌شود، گفت: من هم مانند هر کس دیگری نگران شرایط انسانی هستم، اما بدترین چیز برای غیرنظامیان در اوکراین این است که روسیه در جنگ پیروز شود. بنابراین مهم است که (پیروز) نشوند. 

 تصمیم دولت آمریکا در ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، با انتقادات بین‌المللی همراه شده است. سازمان دیدبان حقوق بشر (Human Rights Watch) گفته «انتقال این تسلیحات به اوکراین، تا مدت‌ها به رنج غیرنظامیان منجر خواهد شد». ائتلاف ممنوعیت استفاده از مهمات خوشه‌ای از همه طرف‌های درگیر در اوکراین خواسته به دلیل آسیب‌های مورد انتظار برای غیرنظامیان، از این سلاح استفاده نکنند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد: دولت جو بایدن نیز «باید متوجه شود که هر تصمیمی که اجازه استفاده گسترده از بمب‌های خوشه‌ای در این جنگ را بدهد، به یک نتیجه مورد انتظار منجر خواهد شد: کشتار بیشتر غیرنظامیان». این سازمان افزود مهمات خوشه‌ای خطر بزرگی را برای جان غیرنظامیان، حتی مدت‌ها پس از پایان درگیری به همراه دارد و استفاده از آن  منطبق بر قوانین بین‌المللی نیست.

کنوانسیون مهمات خوشه‌ای که بیش از ۱۰۰ کشور به آن متعهد شده‌اند، یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این معاهده ۳۰ مه ۲۰۰۸ در دوبلین به تصویب رسید. آمریکا، روسیه و اوکراین جزو کشورهایی هستند که این معاهده را امضا نکرده‌اند.  

سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داده تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، بشریت را به جنگ جهانی جدید سوق می‌دهد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها