کد خبر: ۲۹۷۸۱
۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰
التهاب پلک چشم یا بلفاریت یک نوع التهاب شایع چشمی است و با نام بیماری حاشیه پلک نیز شناخته می‌شود، زیرا فقط لبه‌های پلک را درگیر می‌کند. علت بلفاریت چشم متنوع است و به چندین عامل بستگی دارد.
به گزارش جدید پرس:

التهاب پلک چشم یا بلفاریت یک نوع التهاب شایع چشمی است و با نام بیماری حاشیه پلک نیز شناخته می‌شود، زیرا فقط لبه‌های پلک را درگیر می‌کند. علت بلفاریت چشم متنوع است و به چندین عامل بستگی دارد. این بیماری معمولا هر دو چشم را درگیر می‌کند و اگرچه دردناک است اما در بیشتر موارد مسری نیست. باکتری باعث تحریک و قرمزی و خارش پلک ها می شود. اگرچه بلفاریت آسیب دائمی به بینایی وارد نمی کند، اما باعث ناراحتی بیماران می شود. زنان در مرحله حوالی و پس از یائسگی بیشتر در معرض اختلال عملکرد غدد میبومین هستند.

انواع بلفاریت
بلفاریت به سه نوع تقسیم می شود که شامل بلفاریت قدامی، خلفی و مختلط می شود.

در بلفاریت قدامی، پوست پلک، پایه و فولیکول های مژه تحت تاثیر قرار می گیرد. بلفاریت خلفی در لبه داخلی پلک که در تماس با کره چشم است رخ می دهد. در برخی از بیماران، هر دو نوع بلفاریت قدامی و خلفی ممکن است رخ دهد که به آن بلفاریت مختلط می گویند.

علل بلفاریت قدامی
عفونت های استافیلوکوکی یا درماتیت سبورئیک از علل اصلی بلفاریت قدامی هستند.

عفونت های استافیلوکوک
علائمی مانند چسبندگی خفیف پلک ها، حاشیه های ضخیم تر پلک و مژه های از دست رفته به دلیل بلفاریت استافیلوکوکی رخ می دهد.

اگرچه باکتری استافیلوکوک معمولاً در پوست، بینی، باسن و سطح زیر بغل وجود دارد، اما می‌تواند از طریق بریدگی یا نیش حشرات پوست یا از طریق سوراخ‌های پوستی در حین استفاده از تجهیزات پزشکی مانند کاتترهای ادراری وارد بدن انسان شود.

باکتری استافیلوکوک باعث ایجاد گروهی از عفونت ها می شود، از عفونت های خفیف پوست و بافت نرم گرفته تا عفونت های تهاجمی به نام عفونت های استافیلوکوک یا عفونت های استاف. در میان انواع مختلف استافیلوکوک، باکتری استافیلوکوکوس اورئوس از استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) تشکیل شده است که در برابر آنتی بیوتیک های خاصی مانند فلوکلوکساسیلین که معمولاً برای عفونت های استاف استفاده می شود، مقاومت ایجاد کرده است. علت بیشتر عفونت ها پنتون-والنتین لوکوسیدین (PVL)-استافیلوکوک اورئوس است که سمی به نام PVL تولید می کند که می تواند گلبول های سفید خون را از بین ببرد و در نتیجه منجر به عفونت های پوستی مکرر شود.

حتی اگر عفونت ها می توانند افراد سالم را تحت تاثیر قرار دهند، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند، بیشتر مستعد ابتلا به این عفونت ها هستند.

درماتیت سبورئیک
درماتیت سبورئیک نوعی اگزما است که در جاهایی که غدد سباسه فعال هستند قابل مشاهده است. گفته می شود که مخمر مالاسزیا فورفور درماتیت سبورئیک را فعال می کند. تولید سبوم با شدت اگزما ارتباطی ندارد.

برخی از افراد با وجود اینکه تولید سبوم بیشتر است، از اگزما عاری هستند. اگرچه علت دقیق درماتیت سبورئیک به طور کامل شناخته نشده است، شرایطی مانند افسردگی، صرع، مصرف زیاد الکل و داروهایی مانند پسورالن، لیتیوم و اینترفرون خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک را القا می کنند.

بلفاریت می تواند به دلیل متابولیت هایی مانند کاهش اسیدهای چرب یا افزایش سطح اسید اولئیک، کلسترول و/یا تری گلیسیرید باشد. علائمی مانند حاشیه های قرمز پوسته پوسته در پلک در نتیجه درماتیت سبورئیک قابل مشاهده است.

علل بلفاریت خلفی
در بلفاریت خلفی، مشکلات مربوط به قسمت داخلی پلک است. لبه پلک دارای غدد چربی کوچکی است که به آن غدد میبومین می گویند. این پلک ها در هر دو پلک پایین و بالایی قرار دارند و هر پلک بین ۱۵ تا ۲۰ غده را حمل می کند.

منافذ غدد میبومین در داخل خط مژه، معمولاً روی لبه‌های پلک قرار دارند. وقتی چشم ها پلک می زنند، روغن به آرامی نفوذ می کند. با این حال، غده زمانی که خالی است فرو می ریزد.

روغن تولید شده توسط این غده با جزء آبکی چشم ترکیب می شود و با هم یک لایه اشکی ایجاد می شود. این لایه روغنی یک پوشش برای لایه آب ایجاد می کند و از آب در برابر تبخیر محافظت می کند. هنگامی که کیفیت یا کمیت آب یا روغن تغییر می کند، علائمی مانند سوزش چشم ممکن است ایجاد شود.

بلفاریت میبومین با علائمی مانند کیفیت پایین اشک و قرمزی در پوشش پلک طبقه بندی می شود. این به این دلیل است که غدد پلک به طور نامنظم چربی تولید می کنند که به رشد باکتری ها نیز کمک می کند. ترشحات غدد میبومین توسط باکتری تجزیه می شود که می تواند باعث تحریک چشم شود و در عین حال ظاهری کف آلود به لایه اشکی بدهد. روغن اضافی که در امتداد لبه پلک ایجاد می شود منجر به التهاب و همچنین تولید پوسته های پوسته می شود.

التهاب لبه پلک می تواند سقفی بر روی شکاف های غده میبومین ایجاد کند. این انسداد باعث کاهش تولید روغن می شود و در نتیجه باعث می شود روغنی که در غده باقی می ماند غلیظ و آلوده شود.

علت اختلال عملکرد غده میبومین
اگرچه شرایط زیادی وجود دارد که می تواند منجر به اختلال در عملکرد غدد میبومین شود، یک بیماری پوستی خاص به نام روزاسه شناخته می شود که می تواند عملکرد غده میبومین را مسدود کند.

گونه Demodex folliculorum که هم در فولیکول های مو و هم در غدد میبومین یافت می شود در بیماران روزاسه به مقدار بیشتری وجود دارد. رسوب بیش از حد این گونه ها ممکن است سیستم ایمنی بدن را تحریک کند، بنابراین منجر به وضعیتی به نام روزاسه چشمی شود. در روزاسه چشمی، چشمان بسیاری از بیماران روزاسه قرمز یا آبکی به نظر می‌رسد، علاوه بر این باعث سوزش در چشم بیماران مبتلا می‌شود.

دو گونه Demodex که از جنس کنه های ریز هستند مسئول بلفاریت می باشند. بلفاریت قدامی توسط Demodex folliculorum ایجاد می شود در حالی که بلفاریت خلفی توسط Demodex brevis ایجاد می شود. در حالی که کنه Demodex آسیب مستقیم ایجاد می کند، همچنین حامل باکتری استافیلوکوک است که می تواند باعث عفونت استافیلوکوک شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها