کد خبر: ۲۹۴۸۷
۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
چند روز پیش مدیر دبستان ابتدایی امام حسن مجتبی(ع) در استان قم بانی انجام کار خیری شد که هم خدا راضی شود و هم بنده خدا.
به گزارش جدید پرس:

 منصوره سلطانی مدیر ۵۴ ساله این مدرسه تصمیم گرفت با کمک دانش‌آموزانش یک زندانی جرائم غیرعمد را آزاد کند. ایده‌اش را با مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه در استان قم و دانش‌آموزان مدرسه در میان گذاشت که با استقبال هر دوی آنها مواجه شد. همه پای کار آمدند و یکم تیرماه امسال، یک زن زندانی ۴۰ ساله که به دلیل ضمانت چکی به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به زندان افتاده بود، دوباره به کانون خانواده‌اش برگشت. متن گفت‌وگو با مدیر  مدرسه را در ادامه می‌خوانید.

 ایده این کار چطور به ذهن‌تان رسید؟

حدود شش، هفت سالی می‌شود که این برنامه را اجرا کرده و هر سال هم با یک نیتی این کار را انجام می‌دهیم. هر سال با دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان این موضوع را مطرح کرده و با فروش اجناس در بازارچه خیریه که در مدرسه تشکیل می‌شود، مبلغی برای یک امر خیر جمع‌آوری می‌کنیم. مثلا سالی که در کرمانشاه زلزله آمده بود، توانستیم با پول‌های جمع‌آوری شده، یک کانکس خریداری کرده و آن را در اختیار خانواده‌هایی قرار دهیم که در سرما مانده بودند. یک سال را به کودکان استثنایی اختصاص دادیم و الان هم دو سالی می‌شود که پول جمع شده را برای آزاد کردن زندانیان هزینه می‌کنیم. شکل اجرایی کار هم این‌طور است که به دانش‌آموزان اعلام می‌کنیم هرچیزی مثل شیرینی یا کاردستی و امثال اینها را به صورت بسته‌بندی‌شده به مدرسه آورده و روی میز قرار دهند. تعدادی از دانش‌آموزان فروشنده هستند و عده‌ای دیگر خریدار. آنهایی هم که کالایی برای فروش نداشته‌اند، در حد توانایی خود مبلغی را پرداخت می‌کنند.

 پارسال چقدر برای آزاد کردن زندانی هزینه کردید؟

هفت میلیون تومان. امسال هم ۱۲ میلیون تومان که این مبلغ در یک روز جمع‌آوری شد.

 دانش‌آموزان چه مقطعی در این کار خیر شرکت داشتند؟

از کلاس اول تا ششم ابتدایی. این مدرسه حدود ۳۰۰ دانش‌آموز دارد که از بین این تعداد، عده‌ای از دانش‌آموزان در بازارچه خیریه شرکت کردند.

واکنش دانش‌آموزان‌تان چه بود؟

اتفاقا خیلی دوست داشتند و خوشحال شدند. حتی می‌گفتند خانم باز هم از این کارها انجام دهید، خیلی خوب است. خانواده‌ها هم با رضایت کامل در این برنامه شرکت داشتند.

خانم زندانی را از نزدیک ملاقات کردید؟

خیر. من با ستاد دیه استان قم هماهنگی‌های لازم را انجام دادم و خودشان آن خانم زندانی را پیشنهاد دادند. گفتند او یک فرزند خردسال و مشکلات متعددی در زندگی‌اش دارد و به همین خاطر خود مسئولان ستاد دیه قم تصمیم گرفتند آن خانم با کمک‌ بچه‌های مدرسه ما آزاد شود. 

ضمانت دردسرساز 

رضا مرادی‌پور مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان قم درخصوص جزئیات آزادی زندانی آزاد‌شده به جام‌جم گفت: «این خانم ۴۰ ساله بود و یک فرزند داشت. او به دلیل ناآگاهی، چکی به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان متعلق به فرد دیگری را ضمانت کرده بود اما به دلیل عدم پرداخت این مبلغ توسط بدهکار اصلی، این خانم به زندان افتاد. ایشان چهار پنج ماه در زندان بود تا این‌که مدیر مدرسه امام حسن مجتبی(ع) بحث آزادسازی یک زندانی غیرعمد را مطرح کرد که ما نیز از این ایده استقبال و شرایط را برای اجرای آن فراهم کردیم. دانش‌آموزان این مدرسه مبلغ ۱۲ میلیون تومان و ستاد دیه نیز هشت میلیون تومان به عنوان پیش‌پرداخت آماده کرد. چون بدهکار اصلی هنوز در اختیار نیست، مبلغ باقیمانده برای تسویه قسط‌بندی شده است.»

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها