کد خبر: ۲۹۴۶۳
۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
اولین ابرماه سال ۲۰۲۳ که در ماه جولای دیده می‌شود، در آسمان شب در مقایسه با هر ماه کامل دیگری که امسال شاهد آن بوده‌ایم، درخشان تر خواهد بود.
به گزارش جدید پرس:

 ماه کامل امشب در آسمان دیده می‌شود. بسته به شرایط آب و هوایی محلی، شهروندان می‌توانند پس از غروب خورشید، این رویداد آسمانی را مشاهده کنند.

 

هرگاه ماه در حالت بدر به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین می‌رسد درخشان‌تر و بزرگتر از معمول دیده می‌شود. پدیدهٔ ماه‌افروختگی یا اَبَرماه روی می‌دهد. این اتفاق در هر ۴۱۲ روز یک بار پیش می‌آید.

امشب «ابرماه» ۲۲۵۰۰ کیلومتر نزدیک‌تر دیده می‌شود!

ماه، هر چهار هفته فاصله‌اش با زمین به نزدیک‌ترین حد می‌رسد. البته در دوره یادشده، یک بار هم از زمین کاملا دور می‌شود. اگرچه ماه هر چهار هفته یک‌بار به حضیضِ مداری می‌رسد و به زمین نزدیک نزدیک می‌شود، اما همیشه در حالت بدر نیست که ماه‌افروختگی یا اَبَرماه روی دهد.

چون گردش ماه به دور زمین نه دایره‌وار، بلکه در مداری بیضوی است، فاصله‌اش تا زمین متفاوت است. در نزدیک‌ترین فاصله، ۳۵۶٬۵۰۰ کیلومتر، و در دورترین فاصله، ۴۰۶٬۷۰۰ کیلومتر از زمین دور است. اخترشناسان، نزدیک‌ترین فاصله را نقطهٔ حضیض (فرود)، و دورترین فاصله را نقطه اوج مداری (فراز) نام نهاده‌اند.

امشب «ابرماه» ۲۲۵۰۰ کیلومتر نزدیک‌تر دیده می‌شود!

ماه در این ماه جولای «ماه باک» نامیده می شود. طبق گفته دانشگاه واشنگتن غربی، ماه باک چندین نام دیگر دارد که از بومیان آمریکا آمده است. نام ماه مانند ماه داغ به فصل تابستان اشاره دارد در حالی که اصطلاحاتی مانند ماه ذرت رسیده و ماه تمشک به عنوان نام هایی برای نشان دادن بهترین زمان برای برداشت میوه و سایر محصولات ابداع شده است.

در حالی که به طور کلی در یک سال ۱۲ ماه کامل وجود دارد، در سال ۲۰۲۳، ۱۳ رویداد ماه از این قبیل رخ خواهد داد. طبق گزارش The Old، دو ابرماه در ماه آگوست مشاهده خواهند شد که شامل یک ماه آبی است که نزدیک ترین ماه به زمین در سال جاری خواهد بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها