کد خبر: ۲۹۴۳۹
۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
نمایندگان مجلس در روزهایی که کارگران در انتظار اجرای قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه‌ کارگران ساختمانی بودند، در اقدامی ناباورانه اجرای قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه‌ کارگران ساختمانی مصوب ۵ بهمن ۱۴۰۱ را به مدت دو سال متوقف کردند و اصلاحیه‌ سال ۹۳ را لازم‌الاجرا دانستند و بر محرومیت کارگران ساختمانی افزودند.
به گزارش جدید پرس:

استان مازندران دارای حدود ۷۰ هزار کارگر ساختمانی است که از این تعداد بیش از ۴۰ هزار کارگر از بیمه برخوردارند و بیش از ۲۰ هزار کارگر در انتظار بیمه هستند، بیمه‌ای که این روزها با متوقف شدن قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی توسط نمایندگان مجلس، بر دردسرهای کارگران افزوده و آنان را از حداقل حقوق‌های خود محروم ساخته است.

کارگران ساختمانی همواره در محرومیت به سر برده و می‌برند و همواره دغدغه معیشت، درمان، بیمه، امنیت شغلی و… داشته و دارند. این روزها اما دغدغه بیمه و ابهاماتی که در این راستا به وجود آمده، بیش از همه آنان را با مشکل مواجه کرده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهایی که کارگران در انتظار اجرای قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بودند، در اقدامی ناباورانه اجرای قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی مصوب ۵ بهمن ۱۴۰۱ را به مدت دو سال متوقف کردند و اصلاحیه سال ۹۳ را لازم‌الاجرا دانستند و بر محرومیت کارگران ساختمانی افزودند.

عدم اجرای بیمه کارگران ساختمانی موجب کاهش کارگران بیمه شده می‌شود

هادی ساداتی (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران) در رابطه با توقف طرح بیمه کارگران ساختمانی به ایلنا گفت: ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی، اصلاحیه‌های مختلفی را از سال ۸۲ تا امروز تجربه کرده است و امروز وقتی می‌بینیم نماینده‌ای غیرکارگری توقف طرح و برگشت به طرح سال ۹۳ را داده و پیشنهاد داده است، باید گفت اگر این طرح خوب و مفید بود دوباره اصلاحیه انجام نمی‌شد.

وی افزود: عدم اجرای بیمه کارگران ساختمانی به مرور موجب کاهش تعداد کارگران بیمه شده؛ خواهد شد و در روزهای اخیر هم با بخشنامه ابلاغ شده تامین اجتماعی به شعب مقرر شده ماهانه قریب به ۳ درصد کاهش بیمه کارگران ساختمانی در شعبه‌های مختلف اعمال شود، چرا که منابع وجود ندارد.

ساداتی اظهار کرد: دو سال توقف در طرح بیمه کارگران ساختمانی موجب می‌شود بیمه کارگرانی که کار ساختمانی انجام می‌دهند و امنیت شغلی و جانی ندارند، پرداخت نشود و همین بیمه نصفه و نیمه را هم از دست بدهند.

نائب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: کار مجلس ظلم آشکار به کارگران و اجحاف به کارگران بود که بی‌پاسخ نخواهد بود و در دوره جدید مجلس، نمایندگانی که رای به توقف طرح بیمه کارگران ساختمانی دادند، امیدی به رای کارگران نداشته باشند، چراکه این‌نمایندگان نشان دادند که دلسوز کارگرانی که شغل مناسب ندارند و آسیب‌پذیر هستند، نیستند.

ساداتی گفت: مازندران قریب به ۷۰ هزار کارگر ساختمانی شناسایی شده دارد که نزدیک به ۲۰ هزار نفر در انتظار بیمه تامین اجتماعی هستند.

به حق خود نرسیدیم

صمد ربانی (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی ساری) نیز در واکنش به این اقدامِ نمایندگان گفت: در طول سال‌های مختلف و تلاش تشکل‌های کارگری، کارگران ساختمانی قطره چکانی بیمه شدند و با تلاش فراکسیون کارگری مجلس و تلاش‌های بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون کارگری مجلس، ماده ۵ اصلاح شد و رای در صحن علنی گرفتیم اما متاسفانه برخی عوامل ثروت و قدرت مانع اجرای قانون شدند و در آخرین لحظات که انتظار اجرایی شدن اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی داشتیم، نتوانستیم به خواسته خود در این بخش برسیم.

وی افزود: با توقف اجرای قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بر کارگران ساختمانی ظلم روا شد و کارگران ساختمانی هرگز این تصمیم را فراموش نخواهند کرد و ۴ تیرماه ۱۴۰۱ همواره در اذهان ما باقی خواهد ماند.

ربانی گفت: قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در قالب دو فوریت در صحن علنی مجلس رای گیری و رأی مناسب را کسب کرده بود و خوشحال بودیم با اجرای آن به خواسته‌ی خود می‌رسیم. فکر می‌کردیم رای برای اجرا ابلاغ شود و ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی که از سال ۹۸ در انتظار هستند از بیمه کارگران ساختمانی بهره‌مند شوند که متاسفانه برخی از نمایندگان توقف طرح را تایید کردند و درنهایت طرحی که با تلاش چندساله و هزینه گزاف برای تشکل‌ها و کارگران و مجلس؛ در آستانه اجرایی شدن بود، متوقف شد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی ساری تصریح کرد: اگر قرار بود طرح قبل اجرایی شود چرا اینهمه هزینه و زمان صرف اصلاح ماده شد؟

به گفته ربانی، کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری تمام قد ایستادند و دفاع مظلومانه برعدم توقف این اصلاحیه دادند اما متاسفانه توقف ماده ۵ اجرایی شد.

این نماینده کارگری یادآور شد: در هیچ کجای دنیا برای یک صفحه قانون این همه وقت و هزینه نمی‌کنند که قانون ۱۰ سال گذشته دوباره اجرا شود، اگر قانون ۱۰ سال گذشته قابل اجرا بود که کارگران ساختمانی با این همه مشکل مواجه نمی‌شدند.

ربانی گفت: قانون ۹۳ ایراد داشت که بر اصلاح آن اصرار شد و اگر اصلاحیه مصوب سال ۹۳ اشکال نداشت چرا باید این همه هزینه و زمان صرف می‌شد؟

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی ساری افزود: مازندران پذیرای کارگران از اقصی نقاط کشور و میزبان کارگران استان‌های سردسیر در ۶ ماهه دوم سال است. اما با توقف اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی، دوباره کارگران کشور قربانی سوءمدیریت شدند و مسئولان باید در این راستا پاسخگو باشند.

کارگران از بیمه به عنوان یک امنیت حداقلی شغلی محروم هستند

مسلم‌ مکاری (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی آمل و نایب رئیس شورای اسلامی شهر آمل) هم در گفت وگو با ایلنا اظهار کرد: آمل دارای ۵۱ درصد جمعیت کارگری است با توجه به اینکه کارگران ستون فقرات جامعه هستند و در دو شهر کارگران در بابل و آمل مازندران با گرفتن‌ کرسی شورای شهر نشان دادند، در سرنوشت شهرشان اثرگذار هستند.

به گفته مکاری، امسال بعد از ۴۴ سال از انقلاب، حداقل دستمزد ۵۷ درصدی را به ۲۷ درصد کاهش دادند و در این راستا به کارگران اجحاف شد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی آمل با اشاره به اینکه به کار گرفتن اتباع بیگانه در استان‌های شمالی ممنوع است، خاطرنشان کرد: با ورود غیرقانوتی اتباع بیگانه، عملا استادکاران در استان‌های شمالی مازندران، گیلان و گلستان بیکار و اتباع بیگانه متولی کار هستند و با چالش بزرگ در این راستا مواجه‌ایم اما متاسفانه در کنار این دغدغه‌ و نبود امنیت شغلی و جانی، درمان و… کارگران از بیمه کارگران ساختمانی به عنوان یک امنیت حداقلی شغلی نیز محروم هستند.

عضو هیات مدیره کانون مازندران یادآور شد: نمایندگان خود را انقلابی می‌دانند اما به فرمایشات رهبری که دغدغه کارگران و این قشر را دارند، توجه ندارند.

مکاری گفت: در سال ۸۹ خدمت رهبر رسیدیم و ایشان به وزیر وقت، آقای شیخ الاسلامی، دستور دادند که بیمه کارگران ساختمانی اجرا شود.

وی افزود: به نمایندگانی که به کارگران ساختمانی رای ندادند، اعلام‌ می‌کنیم در مجلس آینده انتظار رای از جامعه کارگری نداشته باشند چراکه خود را کارگر و کارگرزاده و حامی کارگر معرفی کردند و در عمل خلاف آن ثابت شد.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها