کد خبر: ۲۸۸۴۳
۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
در حالیکه "رویا "‌درنای بلژیکی با شرایط زیست خوشایند در "اجاکله" مازندران روزگار می‌گذراند اما مسوولان حفاظت محیط مازندران برای میزبانی شایسته‌تر از این یار و همدم تک درنای سیبری همچنان در تلاش و در حال برررسی گزینه های مختلف از جابه جایی به مناطق ییلاقی استان تا استقرار مه پاش و تهویه هوا در مکان فعلی اقامتش هستند.
به گزارش جدید پرس:

در ۲۶ بهمن پارسال با تصمیم مسؤولان حفاظت از محیط زیست ایران و با هماهنگی دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور درنایی از مرکز جهانی پرورش و نگهداری درناها در کشور بلژیک به تالاب بین المللی فریدونکنار منتقل شد که بعدها بر او "رؤیا" نام نهادند.

رؤیا به این خطه از شمال ایران آورده شد تا ضمن اینکه همسفر تک درنای سیبری در مازندران معروف به "درنای امید" در پانزدهمین سال تنهایی سفرش به تالاب بین المللی فریدونکنار باشد مسیر پروازی غرب در ایران با به پرواز در آمدن این پرنده حفظ شود.

اما درنای بلژیکی که بیشتر سالهای عمرش را در قفس و محیط محدود مرکز جهانی تکثیر و پرورش درناها سپری کرده بود نتوانست امید را در پیمودن این مسیر یار باشد و در ۲۱ اسفند ماه در منطقه‌ای در عباس آباد تنکابن در مازندران فرود آمد و این بار او را به منطقه "اجاکله"‌در نزدیکی تالاب فریدونکنار منتقل کردند.

 

در این مدت مسوولان و کارشناسان حفاظت از محیط کشور و مازندران تمام هم و غم آنها نگهداری مطلوب و شایسته از این پرنده بوده است و همواره گزینه‌های مختلفی برای این امر پیشنهاد دادند از استقرار مه پاش، فواره‌های آبی تا انتقال به مناطق ییلاقی از جمله این موارد است.

در همین حال تمام این کارها همواره با گزارش روزانه به مرکز بلژیکی به صورت تصویری و نوشتاری ارائه می‌شود و آنها به صورت مستقیم در جریان وضعیت پرنده قرار می‌گیرند به طوری که رؤیا بعد از گذشته ماه‌ها حضور در مازندران از نظر جسمی وضعیت خوبی دارد و تندرستی کامل به سر می‌برد.

در این مدت چند ماهه از حضور رویا مسوولان و کارشناسان حفاظت از محیط زیست تمام تلاش خود را بکار بستند تا این پرنده در محیطی امن و با شرایط مطلوب قرار گیرد تا زمانیکه امید بار دیگر در سفر زمستانه خود به این منطقه بیاید.

پیش از این همه تدابیر بیشتر حول محور گرما و وضعیت شرجی مازندران خلاصه شده بود تا آسیبی به این پرنده از این نظر وارد نشود اما شرایط جوی استان از اواخر خرداد تاکنون غافلگیر کننده شده به طوریکه بارش های فراوان و در ورای آن کاهش دما در این روزهای تابستان تا ۲۵ درجه سانتی گراد را می توان تا حدودی پای شانس رویا گذاشت.

حال خوب درنای بلژیکی در مازندران؛ از تغذیه مناسب  تا پیشنهاد ییلاق نشینی برای رویا

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران روز سه‌شنبه در این باره به خبرنگار گفت: ‌همه برنامه ریزی ها و اقدامات حول این محور که شرایط آب و هوایی گرم و شرجی تابستان امسال به این پرنده آسیبی نزند قرار داشته است.

کوروس ربیعی افزود:‌ به طوریکه از مدتها قبل گزینه های مختلف از جمله انتخاب و انتقال پرنده به مناطق ییلاقی و یا اینکه تعبیه وسایل خنک کننده در محل زیست فعلی مطرح شد.

وی ادامه داد : حتی تا بخشی از این اقدامات از جمله تهیه تجهیزات هواده و مه پاش عملیاتی و در محل زیست کنونی رویا در منطقه اجاکله واقع در فریدونکنار اجرایی شده است.

رییس اداره حیات وحش مازندران اظهار داشت :‌اما خوشبختانه شرایط جوی امسال تاکنون به گونه ای رقم خورده است که هوای خنک و مطبوعی را در این مدت در استان شاهد هستیم و می توان گفت به نوعی معرفت و مرام هوای مازندران را در قبال این پرنده می بینیم.

وی ادامه داد: تجربه نگهداری و زیست درناها در نقاط مختلف جهان نشان می دهد این پرندگان در گرمای بالای ۳۰ درجه نیز قادر به زندگی هستند اما این شرایط تحمل محدود به چند روز است و حضور طولانی مدت در گرما می تواند حیات پرنده را تحت الشعاع قرار دهد.

ربیعی با تاکید بر اینکه در حال حاضر رویا در شرایط جسمی مساعدی قرار دارد، ‌گفت :‌با برنامه ریزی های انجام شده و تامین تجهیزات خنک کننده آمادگی لازم برای عبور از پیک گرمای پیش رو در تابستان برای این پرنده فراهم شده است.

حال خوب درنای بلژیکی در مازندران؛ از تغذیه مناسب  تا پیشنهاد ییلاق نشینی برای رویا

درنای سیبری به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شود که جمعیت مرکزی آن به هند مهاجرت می‌کرد که منقرض شد، جمعیت غربی به ایران می‌آمد که الان فقط یک درنای نر با نام امید از آن باقی مانده که با تلف شدن آن این جمعیت نیز کامل منقرض می‌شود اما جمعیت شرقی آن هنوز وجود دارد و می‌گویند که سه هزار درنا از آن همچنان به چین مهاجرت می‌کند.

"امید" تک درنای سیبری پرنده‌ای که ۱۵ سال است برای زمستان گذرانی به تنهایی از سیبری به ایران می‌آید و با این مهاجرت مسیر پروازی غربی به ایران را حفظ کرده اما نگرانی سازمان محیط‌زیست این است که با تلف شدن این تک درنا، مسیر پروازی ایران هم از بین برود از این رو در صدد آوردن جفتی برای امید شد.

اما امید تک درنای سیبری ۱۵ سال است که تنهایی کریدور غربی را حفظ کرده است و امسال هم پنجم آبان ماه وارد ایران و تالاب فریدونکنار شد، همچنان به مسیر پروازی خود در غرب وفادار مانده و هر سال تنها برای زمستان گذرانی در تالاب فریدونکنار به زمین می‌نشیند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها