کد خبر: ۲۸۷۷۹
۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
مصاحبه‌ای قدیمی از فرمانده گروه واگنر منتشر شده که نشان می‌دهد او حمله نظامی به پایتخت روسیه را ایده جالبی توصیف می‌کند.
به گزارش جدید پرس:

گفت‌وگویی قدیمی (دو ماه پیش) از پریگوژین، فرمانده شورشیِ نیروهای واگنر منتشر شده که نشان می‌دهد او حرکت نظامی به سمت مسکو، پایتخت روسیه را ایده جالبی توصیف می‌کند.

خبرنگار: احتمالا به این دلیل به شما مهمات بیشتری داده نمی‌شود (احتمالا هنگام عملیات در باخموت)، زیرا شما این تسلیحات را به سمت مسکو خواهید گرفت و به کرملین حمله می‌کنید. این نگرانی‌ها وجود دارد، آیا چنین حرف‌هایی را تأیید می‌کنید؟

پریگوژین: یعنی ما به سمت مسکو حرکت خواهیم کرد؟

خبرنگار: استدلال‌شان این است که گروه واگنر به سطحی از خودمختاری رسیده و پریگوژین هم جاه‌طلبی‌های سیاسی خاص خود را دارد و می‌تواند ارتش خصوصی‌اش را به‌خط و قدرت در روسیه را قبضه کند.

پریگوژین: درباره حرکت نظامی به سمت مسکو...فکر جالبیه، اما تا حالا درباره‌اش فکر نکرده‌ام.

 
 

پریگوژین روز جمعه مدعی شد که ارتش روسیه با دستور سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه مقر نیروهای واگنر در خاک اوکراین را هدف قرار دادند و نزدیک ۲ هزار نفر از آنها را کشته‌اند. پریگوژین بعد از طرح این ادعا نیروهای خود را در شهر روستوف مستقر و پس از آن برای «اجرای عدالت و مجازات وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش» به سمت مسکو حرکت کرد.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای این ادعای پریگوژین را رد و او را به «شورش و خیانت» متهم کرد و از نیروهای واگنر خواست تا از دستورات پریگوژین پیروی نکنند.

به‌دنبال بالا گرفتن تنش بین یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی واگنر وابسته به مسکو و وزارت دفاع روسیه و تحریک به شورش مسلحانه از سوی واگنر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نطقی تلویزیونی خطاب به مردم روسیه گفت: از داخل به ما خیانت شده و آنها باید تاوانش را بپردازند. روسیه به سختی برای آینده‌اش در نبرد است و برای این منظور لازم است که از شر هر چیزی که ما را تضعیف می‌کند، خلاص شویم.

پوتین این اقدام پریگوژین را «خیانت و خنجر از پشت» نامید و گفت: باید تمام نیروهایمان را متحد کنیم. از پشت ما خنجر زدند و باید تاوانش را بپردازند. پاسخ ما به این شورش مسلحانه سخت خواهد بود.

در کمتر از ۲۴ ساعت در روز شنبه با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، پریگوژین حاضر به مصالحه شد و در عوض تضمین امنیت خود و نیروهایش، مجبور به عقب‌نشینی شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها