کد خبر: ۲۸۵۳۴
۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
با نگاهی سطحی می توان دریافت که کاهش قیمت‌ها در بازار ارز آزاد نه تنها هیچ تاثیر منفی بر شرکت‌های بورسی که عرضه کننده ارز خود در بازار نیما هستند ندارد بلکه باید باعث رونق بورس به علت خروج سرمایه‌ها از بازارهای سفته بازی به سمت بازار رسمی بورس و رونق آن شود.
به گزارش جدید پرس:

اشکان زودفکر، مدیر دارایی و کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با  گفت: به طور قطع سهامداران چندی پیش را که بازار با درجا زدن زیان سنگینی را به آنها وارد کرد و در مقابل دلار هر روز رکوردهای جدیدی بر جای می‌گذاشت و بازارهای جانبی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده بود را به یاد دارند.

وی گفت: این رویداد بعد از گذشت مدت کوتاهی یک واگرایی عجیب ولی منطقی را در بازار سرمایه رقم زد. به این صورت که وقتی در بازارهای موازی با ایجاد حباب مثبت قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، سیاست‌گذار اهالی بازار سرمایه را مجبور به فروش تولیدات خود با دلار یارانه‌ای ۲۸۵۰۰ تومان کرد که نتیجه آن ایجاد رانت به بازارهای رقیب و عقب ماندن بازار سرمایه از رشد قیمت ارز شد و به دنبال آن موجب زیان روزانه سرمایه‌گذارانش شد.

زودفکر افزود: ولی حال و روز امروز بازارسرمایه حکایت از موضوع مهمتری به نام " ناآشنایی سهامداران از دارایی خود" دارد. در شرایطی که رشد قیمت دلار به علت کنترل آن باعث سود نبردن بازار سرمایه می‌شد، شاهد رفتار طبیعی در این بازار بودیم؛ چرا که سرمایه‌گذاران امید به رشد سود ناشی از افزایش نرخ ارز از محل EPS شرکت‌هایی که در آنها سرمایه‌گذاری کرده بودند داشتند. ولی وقتی می‌بینیم با افت دلار بازار آزاد، بورس نیز دچار ریزش می‌شود و حتی از رونق می‌افتد فقط و فقط یک علت را می‌تواند داشته باشد و آن ناآشنایی سهامداران با ماهیت و ساختار مالی شرکت‌های بورسی است.

این کارشناس بیان کرد: با نگاهی سطحی می‌توان دریافت که این کاهش قیمت‌ها در بازار ارز آزاد نه تنها هیچ تاثیر منفی بر شرکت‌های بورسی که عرضه کننده ارز خود در بازارنیما هستند ندارد، بلکه حتی باعث رونق بورس به علت خروج سرمایه‌ها از بازارهای سفته بازی به سمت بازار رسمی بورس و رونق آن نیز می‌شود. بنابراین وقتی می‌بینیم همزمان با کاهش قیمت ارز بورس کشور دچار پنیک و عقب ماندگی می‌شود، یقینا یکی از بزرگترین علت‌های آن ناآشنایی گروه بزرگی از سهامداران مستقیم با ماهیت دارایی خود و بررسی نکردن صورت‌های مالی مربوطه است.

وی ادامه داد: اعداد فعلی بازار سرمایه به طور قطع فاصله زیادی با قیمت دلاری که بتواند به این درآمد شرکت‌های بورسی بازار صدمه بزند داشته و اعداد فعلی شاخص بازار سرمایه نقطه‌ای امن و کم ریسک برای بسیاری از سهام بازار سرمایه است.

زودفکر بیان کرد: اکنون در یکی از مهمترین دوره‌ها برای سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران بازار سرمایه کشور قرار داریم تا بتوانند با ارائه سریع آموزش‌های مربوطه و آگاه کردن بازار، گام مثبتی در جهت جذب سرمایه‌ها به بازار مولد کشور انجام داده و خدمت بزرگی و ماندگاری را به اقتصاد کشور کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها