کد خبر: ۲۸۳۵۱
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
کیم جونگ اون با ارسال مخفیانه تدارکات نظامی به روسیه در تلاش برای به دست آوردن دل رفیق دیرینه خود است؛ اما سوال اینجاست که پس چرا این مساله را انکار می کند؟
به گزارش جدید پرس:

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه پس از آنکه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ، قول داد تا همکاری های استراتژیک با مسکو را تقویت کند، از اینکه کره شمالی سلاح های بیشتری به روسیه ارسال کند اعلام نگرانی کرد. در اوایل روز دوشنبه ، خبرگزاری ایالتی KCNA کره شمالی اعلام کرد که کیم در پیام تبریکی به مناسبت روز ملی روسیه به پوتین اعلام کرد که خواستار همکاری استراتژیک نزدیکتر با مسکو است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اینباره گفت که علی رغم انکار پیونگ یانگ، ایالات متحده مطمئن است که این کشور تسلیحاتی مانند موشک در اختیار گروه واگنر قرار داده است. وی تاکید کرد: «ما نگران این هستیم که ارتش کره شمالی تجهیزات نظامی بیشتری را به روسیه تحویل دهد».در ماه های قبل نیز دولت آمریکا اعلام کرد که اطلاعات جدیدی دارد مبنی بر اینکه روسیه به طور فعال به دنبال دستیابی به سلاح های بیشتری از کره شمالی در ازای کمک های غذایی است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این مورد گفت: «به عنوان بخشی از این توافق پیشنهادی، روسیه بیش از ۲۲ نوع سلاح و مهمات از پیونگ یانگ دریافت خواهد کرد». وی افزود: «هرگونه معامله تسلیحاتی بین کره شمالی و روسیه ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است».

«اون» دل پوتین را به دست می‌آورد؟

 

 

همچنین در همان ماه مارس واشنگتن تحریم هایی را برعلیه آشوت مکرتیچف تاجر اهل اسلواکی اعمال کرد که سعی کرده بود سلاح و مهمات کره شمالی را به روسیه بفروشد. وزارت خزانه داری آمریکا در این مورد گفت که بین پایان سال ۲۰۲۲ تا اوایل سال ۲۰۲۳، مکرتیچف با مقامات کره شمالی برای به دست آوردن بیش از دوجین نوع سلاح و مهمات برای روسیه در ازای ارسال هواپیماهای تجاری و مواد غذائی به کره شمالی همکاری کرده است. قرار گرفتن در لیست سیاه تحریم ها به این معنی است که شرکت های آمریکایی نمی توانند با آقای مکرتیچف معامله کنند و دارایی های او در ایالات متحده مسدود شده است.

 

دوستی دیرینه و نیاز غذائی

در کنار چین، روسیه یکی از معدود دوستان بین المللی کره شمالی است. روسیه، یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، مدت‌هاست که در برابر افزایش فشار بر کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای ایستادگی کرده و حتی خواهان لغو تحریم‌های بین‌المللی به دلایل بشردوستانه است. درست به همین دلیل به جز سوریه و روسیه، کره شمالی تنها کشوری است که استقلال لوهانسک و دونتسک، دو منطقه جدایی طلب تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته است.

اما دلیل مهمتر برای کره شمالی بحرانی است که در آن قرار گرفته است. کارشناسان بر این باورند که وضعیت غذایی کنونی در کره شمالی در مدت حکومت ۱۱ ساله کیم جونگ اون بی سابقه بوده است. کره شمالی یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و برای چندین دهه کمبود مزمن مواد غذایی از جمله قحطی ویرانگر در اواسط تا اواخر دهه ۱۹۹۰ را تجربه کرده است. در ماه فوریه، کارشناسان هشدار دادند که کشوری که یکی از اقتدارگراترین دولت های جهان را دارد، به دلیل کاهش قابل توجه تولید که به دلیل آب و هوای نامناسب، کنترل های سخت مرزی و تأثیر تحریم های بین المللی بدتر شده، با یک بحران غذایی فوری مواجه است. تصاویر ماهواره ای مقامات کره جنوبی نشان می دهد که کره شمالی در سال ۲۰۲۲، ۱۸۰ هزار تن کمتر از سال ۲۰۲۱ غذا تولید کرده است.

 

انکار کره شمالی

ادعاهای ایالات متحده مبنی بر فروش اسلحه از جانب کره شمالی به روسیه پیوسته از جانب مقامات پیونگ یانک تکذیب شده است. در ماه نوامبر سال گذشته، ارتش کره شمالی با بیانیه‌ای علنی به اقدامات ایالات متحده برای تخریب وجهه کره شمالی در عرصه بین‌المللی پاسخ داد. در ماه سپتامبر نیز پیونگ یانگ گزارش های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر ارسال سلاح به روسیه را تکذیب کرد و گفت که هیچ برنامه ای برای این کار ندارد.

همچنین کوون جونگ گان، مدیر کل دپارتمان امور آمریکا در کره شمالی در ماه ژانویه این اتهامات را رد کرد و هشدار داد که اگر ایالات متحده در انتشار این شایعه خودساخته پافشاری کند با نتیجه واقعا نامطلوب روبرو خواهد شد. کوون جونگ گان گفت: «تلاش برای خدشه دار کردن وجهه کره شمالی با ساختن چیزی که وجود ندارد، یک تحریک بزرگ است که هرگز نمی توان آن را مجاز دانست». وی افزود: «این اقدام آمریکا تلاش احمقانه ای برای توجیه ارائه تسلیحات خود به اوکراین است».

 

چرا کره شمالی انکار می کند؟

کره شمالی مانند کره جنوبی به اکراه پایش به مساله جنگ اوکراین باز شده است. کره جنوبی به دلیل دوستی دیرینه با آمریکا مجبور به موضع گیری در این مورد شده است و کره شمالی تحت تاثیر دوستی دیرینه با روسیه. پیونگ یانگ نمی تواند روسیه، را نادیده بگیرد چرا که مسکو پیوسته برگ برنده این کشور در برابر آمریکا بوده است، علاوه بر این کره شمالی در صورت بروز هرگونه درگیری با همسایه جنوبی خود می تواند روی کمک روسیه حساب کند. کیم جونگ اون با ارسال مخفیانه تدارکات نظامی به روسیه در تلاش برای به دست آوردن دل رفیق دیرینه خود است؛ اما سوال اینجاست که پس چرا این مساله را انکار می کند؟ ایجاد شدن بحرانی جدید بین آمریکا و این کشور بر سر مساله فروش تسلیحات به روسیه آخرین چیزی است که کیم جونگ اون به دنبال آن است. کره شمالی درک می کند که ارسال تجهیزات نظامی به روسیه احتمال احیای گفتگو با ایالات متحده را کم می کند. رهبر کره شمالی نمی خواهد شانس مذاکره با آمریکا و کاهش فشارهای اقتصادی بر کشورش تحت تاثیر کمک های مخفیانه این کشور به روسیه نابود شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها