کد خبر: ۲۸۰۳۵
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹
اختاپوس دامبو از جانوران دریایی بسیار کمیاب است که در اعماق تاریک آب زندگی می‌کند، جایی که در آن آب بسیار سرد است و فقدان مطلق نور خورشید حاکم است.
به گزارش جدید پرس:

 اختاپوس دامبو به دلیل شباهتی که به شخصیت کارتونی دامبو دارد، اینگونه نام‌گذاری شده‌است. این گونه رفتار ویژه‌ای دارد تا بتواند با موفقیت در هر زمانی که جفتی پیدا کرد، تولید مثل کند. ظاهراً ماده‌ها همیشه در مراحل مختلف رشد، تخمک‌ها را حمل می‌کنند و پس از جفت‌گیری با نر می‌توانند اسپرم را برای مدت طولانی ذخیره کنند. با استفاده از این مزایا، اختاپوس‌های دامبو ماده می‌توانند هر زمان که شرایط محیطی برای تولید مثل مناسب باشد، اسپرم را به تخمک‌های توسعه‌یافته خود منتقل کنند. اگرچه اختاپوس‌های دامبو بیشتر عمر خود را در کف دریا معلق می‌گذرانند، اما تخم‌های خود را در کف دریا می‌گذارند و به صخره‌ها یا سطوح سخت دیگر چسبیده‌اند.

 

اختاپوس های دامبو با تکان دادن آهسته باله های گوش مانند خود حرکت می کنند و از بازوهای خود برای هدایت استفاده می کنند. آنها در جستجوی شکارچیان هستند و از بی مهرگان دریایی که بالای کف دریا شنا می کنند تغذیه می‌کنند. از آنجایی که تعداد کمی شکارچی بزرگ در اعماق دریا وجود دارد، شکارچیان اصلی اختاپوس‌های دامبو ماهی‌های غواص و پستانداران دریایی از جمله ماهی تن، کوسه و دلفین هستند. به دلیل ترجیح آنها برای زندگی در اعماق دریا، آنها به ندرت در تورهای ماهیگیری شکار می شوند و احتمالاً توسط فعالیت های انسانی تهدید نمی شوند.

بر خلاف اکثر اختاپوس‌ها، اختاپوس دامبو کیسه جوهر ندارد زیرا به ندرت در اعماق دریا با شکارچیان روبرو می شود. اختاپوس دامبو از باله های گوش مانند خود برای حرکت در آب استفاده می کند. اختاپوس دامبو حداقل 4000 متر زیر سطح زندگی می کند. بزرگترین اختاپوس دامبو که تا کنون ثبت شده است 5 فوت و 10 اینچ (1.8 متر) طول و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) وزن داشت، اما بیشتر گونه ها اندازه متوسطی بین 7.9 تا 12 اینچ (20-30 سانتی متر) دارند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها