کد خبر: ۲۷۸۴۴
۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
دومین دوره نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی روز پنجشنبه 25 خرداد برگزار خواهد شد و این بار از 10 چهره ماندگار تجلیل به عمل می‌آید، اما این رویداد چه منافعی برای حوزه میراث فرهنگی به همراه می‌آورد؟
به گزارش جدید پرس:

 تیرماه سال گذشته، نخستین دوره چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی ایران برگزار شد و از ۱۲ استاد و پیشکسوت این حوزه شامل محمدرضا اولیا، عبدالله جبل عاملی، حمیده چوبک، علی‌اکبر سعیدی، محمدحسن سمسار، محمدرحیم صراف، باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، فائق توحیدی، رجبعلی لباف خانیکی، مهدی مجابی، محمدحسن محب‌علی و محمدمیرشکرایی، به پاس یک عمر خدمت برای پاسداری از فرهنگ ایران‌زمین تجلیل شدند.

دومین دوره این نکوداشت روز پنجشنبه 25 خرداد برگزار خواهد شد و این بار از 10 چهره ماندگار تجلیل به عمل می‌آید. به همین بهانه با سه تن از صاحبنظران این حوزه گفت‌وگو کردیم.

گامی برای احیاء هنرهای فراموش شده

سیدمرتضی فرشته نژاد، استاد دانشکده مرمت و معماری دانشگاه تهران، رویداد نکوداشت چهره‌های ماندگار را اقدامی موثر برای جامعه میراث فرهنگی کشور معرفی کرد. وی افزود: با برگزاری چنین رویدادی کسانی که پژوهشگر هستند یا کسانی که در این زمینه‌ها علاقمند بوده و کار و پژوهش می‌کنند، دلگرمی بیشتری پیدا خواهند کرد.

فرشته نژاد این رویداد را دارای اثر مثبت بر آیندگان معرفی کرد و افزود: فکر نکنید فقط کسانی که در دانشگاه تدریس می‌کنند، دنبال این کار هستند یا هنرمندان چنین مسایلی را پیگیری می‌کنند، بلکه کسانی که زیر نظر اساتید دانشگاه هستند، مثل دانشجویان که آینده را خودشان انتخاب کرده‌اند، با برگزاری چنین رویدادهایی دلگرمی پیدا می‌کنند و حس خواهند کرد که یک روزی صدایشان بالاخره به جایی خواهد رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت میراث فرهنگی، زمینه را آماده کرده است و در معرفی چهره‌های ماندگار این حوزه کار می‌کند.

استاد دانشکده مرمت و معماری دانشگاه تهران گفت: اگر یک مقداری این افراد را مطرح کنند، هم کیفیت کار بالا می‌رود و هم اینکه این سلسله دیگر قطع نخواهد شد. 

لزوم مستندنگاری در نکوداشت چهره‌های ماندگار

عادل فرهنگی، کارشناس یونسکو، برگزاری این رویداد را برای اهالی میراث فرهنگی از جوانان تا پیشکسوتان، مثبت و انگیزه‌بخش دانست. وی تاکید کرد: برای ماندگار شدن این اقدام ماندگار ضروری است که همه ابعاد و جوانب این رویداد مستندنگاری شود.

مدرس موسسه آموزش عالی معماری وهنر پارس گفت: مستند نگاری از این رویداد که به نوبه خود یک اقدام و اثر فرهنگی معنوی به شمار می‌آید، موجب تعمیق و گسترش اثرگذاری آن خواهد شد. 

تقدیر از چهره‌های ماندگار، معرفی راه و روش صحیح به نسل جدید

اکبر تقی‌زاده اصل، استاد پیشکسوت در حوزه معماری پیرامون چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی ایران گفت: درباره اهمیت برگزاری این رویداد در دو وجه می‌توان صحبت کرد. یک وجه، آن فردی است که از او تقدیر می‌شود. از این منظر، برگزاری رویداد کار شایسته و خوبی است اما از آن مهم‌تر، چنین رویدادی بیشتر برای نسلی که در حال کار کردن است؛ اهمیت دارد.

وی گفت: نسلی که تازه می‌خواهد کار کردن را در موسسه، وزارتخانه یا سازمانی که برای کار کردن انتخاب کرده است، آغاز کند، نیاز به الگو دارد. چنین رویدادی به این نسل، مشی و راه و روش صحیح را نشان می‌دهد. این پدیده مبارکی خواهد بود.

تقی‌زاده اصل یادآور شد:اینکه چگونه راه برویم و کار کنیم تا یک روزی به مراحلی برسیم که روی صحنه برویم یا بتوانیم از خود چیزی به یادگار بگذاریم، به کمک مباحث مطرح شده در جریان این رویداد قابل دستیابی است.

این پیشکسوت میراث فرهنگی گفت: به نظر من، بخش معرفی نقشه راه مهمتر از بخش اول است. زیرا کسی که کار کرده، معمولا مستغنی از این تقدیرها است. خیلی‌ها ترجیح نمی‌دهند که روی صحنه بروند. شاید در برخی هنرهای ایرانی این روال است که کسی که کار می‌کند، اصلا نمی‌خواهد مطرح شود و اسمش بیان شود. در حوزه معماری، خیلی از بناهای ما که ساخته شده است، اصلا نمی‌دانیم معمارش کیست، چیست و چگونه کار کرده است. این به خاطر آن فرهنگی است که ازگذشته دور داریم.

تقی‌زاده اصل درباره شاخص‌های انتخاب مفاخر میراث فرهنگی بیان کرد: فکر می‌کنم در این بخش بیشتر عملکرد فرد در گذشته مهم باشد. در واقع عملکرد تخصصی و حرفه‌ای این فرد مهم است. در چنین مراسمی نباید به چیزهای دیگر پرداخت. بنابراین هرچه بیشتر به حوزه تخصصی آن فرد توجه داشته باشیم و این شاخصه را مد نظر قرار دهیم، بهتر است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها