کد خبر: ۲۷۶۰۸
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
قیمت دلار دیروز تا ۴۶ هزار و ۹۰۰ تومان هم پایین آمد. اما امروز ۲۲ خرداد ماه راه رفته را برگشت و به نیمه کانال ۴۷ هزار تومان رسید. قیمت دلار به چه سمتی می‌رود؟
به گزارش جدید پرس:

قیمت دلار امروز ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ به ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت دلار روز گذشته برای ساعتی به کانال ۴۶ هزار تومان هم وارد شد. این قیمت‌ها نشان می‌دهد بازار کاملا هیجانی حرکت می‌کند و مسیر بعدی قیمت دلار فعلا مشخص نیست.

دلار در این روز‌ها دنباله‌روی اخبار سیاسی است و به هر خبر مثبت و منفی واکنش فوری نشان می‌دهد. ریزش روز گذشته قیمت دلار و کاهش آن هم ادامه واکنش هیجانی بازار به چراغ سبز مذاکرات هسته‌ای بود. اما به نظر می‌رسد که بازار برای ادامه این روند کاهشی نیاز به تدوام اخبار مثبت هسته‌ای دارد.

 

چون در سه روز گذشته بازار چندین بار روند خود را تغییر داده است. یکبار قیمت دلار به کانال ۴۹ هزار تومان برگشته است و بار دیگر کانال ۴۶ هزار تومان را لمس کرده و امروز هم دوباره به میانه کانال ۴۷ هزار تومانی رسیده است.

 

این نوسانات نشان می‌دهد قیمت دلار مسیر هیجانی را طی می‌کند و تنها چشم به اخبار سیاسی دوخته است. اگر اخبار مثبت به صورت مداوم مخابره شود احتمال کاهش قیمت دلار وجود دارد و اگر ارسال سیگنال‌های مثبت قطع شود، دلار مسیر افزایشی را طی می‌کند.

برای همین است که کارشناسان فعلا نمی‌توانند مسیر قیمت دلار در کوتاه‌مدت را پیش بینی کنند. چون هی خبر موثق و مطمئنی از آینده مذاکرات هسته‌ای شنیده نمی‌شود و فعلا همه چیز در حد گمانه‌زنی است.

 

پیش‌بینی‌ها درباره آینده قیمت دلار چه می‌گوید؟
مقامات داخلی اکنون دیگر آغاز دور جدید مذاکرات را رد نمی‌کنند. اما تاکید دارند که خبری از مذاکره موقت نیست. اما اروپا و امریکا یا حرف از مذاکره موقت می‌زنند و یا اینکه می‌گویند تحولی در مذاکرات رخ نداده است و وضعیت قبل ادامه دارد.

این بار هم مانند دفعات قبل، آینده مذاکرات هسته‌ای در هاله‌ای از ابهام وجود دارد و همین ابهام پیش‌بینی قیمت دلار در کوتاه‌مدت را دشوار کرده است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که جو بازار فعلا کاهشی است. معامله‌گران حرفه‌ای دست به عصا حرکت می‌کنند و نه خرید سنگین دارند و نه فروش بالا. این گروه هنوز سیگنال کاهش قیمت دلار را جدی نگرفته‌اند و منتظر پیام نهایی هستند. اما خریداران دلار‌های خانگی کاهش قیمت دلار را جدی گرفته‌اند و دلار‌های خانگی خود را به بازار عرضه کرده‌اند تا پیش از این ضرر نکنند.

پیش‌بینی قیمت دلار در این مقطع به نتیجه مذاکرات برجام بستگی دارد. اگر مذاکرات به نتیجه برسد احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار هم وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار به کف کانال ۴۰ هزار تومان برسد و حتی کانال ۳۰ هزار تومانی را هم ببیند. حتی اگر این کاهش موقتی باشد.

اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، باید منتظر برگشت مسیر رفته دلار بود. در این شرایط کار بازارساز دشوار می‌شود، چون باید تلاش کند که قیمت دلار در محدوده قبلی حفظ کند و مانع رشد بیشتر قیمت دلار شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها