کد خبر: ۲۶۸۱۲
۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
وزیر دفاع چین در پایان اجلاس امنیتی آسیا در سنگاپور با اشاره به روابط چین و تایوان گفت قول نمی‌دهیم برای وحدت دوباره (تایوان با چین) متوسل به زور نشویم.
به گزارش جدید پرس:

  به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، بزرگترین اجلاس امنیتی آسیا در حالی به کار خود پایان می‌دهد که وزیر دفاع چین در نشست خبری پایانی اجلاس به روابط پکن با تایوان اشاره کرد. تنش‌ها بین آمریکا و چین این نشست را تحت الشعاع قرار داده است، اما امید به دیدار دو طرف نقش بر آب شد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پس از خودداری همتای چینی اش برای دیدار در بزرگترین اجلاس امنیتی آسیا خواستار گفتگوی واشنگتن و پکن شده است. آستین با سخنرانی در اجلاس «گفتگوی شانگری-لا» در سنگاپور گفت درگیری بر سر تایوان نه قریب الوقوع است، نه اجتناب ناپذیر است، با این حال وی از چین به خاطر «اقدامات نسنجیده و غیرمحتاطانه» در آب‌های اطراف این جزیره مناقشه انتقاد کرد. آستین در حاشیه اجلاس با ژنرال لی شانگفو، وزیر دفاع چین خیلی کوتاه دست داد. اما چین گفتگو‌های مستقیم بین دو طرف را رد کرد، چرا که ژنرال لی در حال حاضر تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد. آستین گفت این مصافحه برای تضمین صلح کافی نیست.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا: دست دادن دوستانه بر سر میز شام جای تعامل واقعی و اصولی را نمی‌گیرد. ما بیش از آن که فکر می‌کردیم می‌توانیم از سوءتفاهم و محاسبات غلطی که ممکن است منجر به بحران یا درگیری شود، اجتناب کنیم. می‌دانید من از اینکه جمهوری خلق چین تمایلی به تعامل جدی‌تر درباره سازوکار‌های بهتر برای مدیریت بحران بین ارتش‌های دو کشور نشان نداده است، خیلی نگرانم. اما امیدوارم این (رویکرد) تغییر کند و به زودی هم این اتفاق بیفتد.

ژنرال لی، همتای چینی آستین نیز امروز در اجلاس امنیتی در سنگاپور سخنرانی کرد و به روابط کشورش با تایوان اشاره کرد.

لی شانگفو، وزیر دفاع چین: ما برای اتحاد دوباره صلح آمیزِ (تایوان با چین) با تمام توان و خلوص نیت تلاش خواهیم کرد، اما قول نمی‌دهیم که متوسل به زور نخواهیم شد. اگر کسی به خود جرأت دهد تایوان را از چین جدا کند، ارتش چین لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد. ما از هیچ دشمنی هراس نخواهیم داشت و قاطعانه از حاکمیت و استقلال ملی و تمامیت ارضی مان صرف نظر از هر هزینه‌ای که داشته باشد، حفاظت خواهیم کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها