کد خبر: ۲۴۹۲۹
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
چنانچه برای صنعت خود نیاز به خرید گیربکس بهینه و با عملکرد بالا دارید؛ یکی از اساسی ترین موارد در این باره، نحوه انتخاب گیربکس صنعتی است.
به گزارش جدید پرس:

در این مقاله ابتدا چند نمونه از گیربکس های صنعتی پر کاربرد را معرفی می کنیم و سپس به طور جامع به بررسی راهنمای انتخاب گیربکس و تشخیص گیربکس مناسب می پردازیم.

معرفی چند نمونه از گیربکس های صنعتی پر کاربرد و پر فروش

گیربکس هلیکال:

چرخ دنده های این گیربکس به صورت هلیکال طراحی شده است. به همین دلیل نیز از استحکام بالایی برخوردار است. این گیربکس دارای گشتاور بالا و در نتیجه قدرت زیادی است. از نوع شافت مستقیم بوده و دامنه نیز نسبت تبدیل گسترده ای دارد.

گیربکس حلزونی:

قیمت گیربکس حلزونی به دلیل ارزان تر بودن، باعث شده در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرد. این دسته از کاهنده ها علاوه بر قیمت مناسب، از طراحی خاص، قرارگیری ورودی و خروجی به صورت ۹۰ درجه و تنوع تیپ برخوردار هستند. همین ویژگی ها باعث کاربرد فراوان آن در صنایع مختلفی شده است. لازم به ذکر است از آنجایی که گیربکس های حلزونی عمدتا به صورت آلومینیومی تولید می شود؛ در کارهای سبک بازدهی بهتری دارند. با این وجود جنس چدن آن ها قابلیت استفاده در امور صنعتی نیمه سنگین را نیز دارند.

با توجه به پر مصرف بودن این نوع گیربکس، در هنگام خرید، عواملی چون کیفیت و قیمت اهمیت زیادی پیدا می کند. یکی از گیربکس های حلزونی با کیفیت که از قیمت مناسبی برخوردار است، گیربکس سهند است. لازم به ذکر است این برند سابقه خوبی در تولید و طراحی انواع گیربکس حلزونی اعم از کتابی،VF ،MVF و مرکب دارد.

گیربکس خورشیدی:

یکی از پر قدرت ترین انواع گیربکس است. این کالای صنعتی در تعداد استیج بسیار متنوع است. علاوه بر این به دلیل داشتن نسبت تبدیل و گشتاورهای مختلف، قدرت بالایی دارد. از این رو خرید گیربکس خورشیدی در امور صنعتی مختلف و در انواع سنگین، نیمه سنگین و سبک رواج دارد. لازم به ذکر است انواع گیربکس خورشیدی که به گیربکس سیاره ای نیز معروف هستند؛ از مقاومت بالا و لرزش پایینی برخوردارند.

راهنمای انتخاب گیربکس

هر گیربکس صنعتی دارای مشخصات فنی مخصوص به خود است. در این بین تشخیص و انتخاب گیربکس صنعتی مناسب برای کسب و کار ما، اهمیت زیادی دارد چرا که در صورت عدم تناسب بین توان و راندمان گیربکس با کار مورد نظر، هم گیربکس آسیب جدی می بیند و هم به صنعت مربوطه، لطمه وارد می شود. به همین جهت در ادامه به بررسی مهم ترین نکات جهت انتخاب گیربکس صنعتی پرداخته ایم.

ضریب اطمینان یا سرویس فاکتور

به بیان ساده وجود تناسب بین گشتاور، نوع بار (سبک، سنگین، نیمه سنگین)، میزان و نحوه کار گیربکس را ضریب اطمینان یا سرویس فاکتور گویند. در هنگام انتخاب گیربکس صنعتی لازم است به مواردی چون نوع باری که قرار است به گیربکس وارد شود، تعدا دفعات راه اندازی (start-stop)، مدت زمان کار گیربکس و گشتاور آن توجه شود. در جدول زیر ضریب اطمینان (S.F) پیشنهادی برای انتخاب گیربکس مناسب، ارائه شده است:

نحوه انتخاب گیربکس صنعتی برای خرید

لازم به ذکر است به طور معمول و به جهت طول عمر و کارایی بالاتر، در هنگام خرید گیربکس، سرویس فاکتور را عددی بین ۱.۴ تا ۲ انتخاب می کنند. علاوه بر این لازم است گشتاور خروجی مناسب و مورد نیاز صنعت خود را در نظر گرفته، سپس گیربکس را متناسب با حداکثر گشتاور خروجی لازم انتخاب کنید.

از آن جایی که بیشترین فشار در هنگام استارت خوردن به گیربکس وارد می شود، بررسی تعداد استارت و استاپ، برای تشخیص گیربکس متناسب با صنعت ما، الزامی است. یکی از مصادیق بارز در این رابطه، حرکت نوار نقاله در فروشگاه ها است. در این دسته از صنایع به دلیل تعداد بالای دفعات روشن و خاموش شدن (start-stop)، ساییدگی چرخ دنده ها و فشار روی گیربکس زیاد می شود.

نحوه انتخاب گیربکس صنعتی برای خرید

میزان دور خروجی

اگر کار شما سبک و نیازمند سرعت بالایی است، می توانید گیربکس هایی با نسبت تبدیل پایین را انتخاب کنید. به همین ترتیب با سنگین تر شدن نوع بار از گیربکس های دارای نسبت تبدیل بالاتر، می توان استفاده کرد. لازم به ذکر است این مورد ارتباط مستقیمی با الکتروموتور انتخابی شما دارد. چرا که دور ورودی هر گیربکس، از الکتروموتور متصل به آن گرفته شده و با توجه به نسبت تبدیل و آرایش چرخ دنده ها، دور خروجی مربوطه ارائه می شود. به عنوان مثال اگر یک گیربکس با نسبت تبدیل ۱ به ۱۰، به یک الکتروموتور ۳۰۰۰ دور متصل شود، دور خروجی معادل ۳۰۰ RPM را تولید می کند.

مکانیزم خروجی

به طور کلی انواع خروجی گیربکس، به ۳ دسته ی شافت، هالو شافت و فلنج تقسیم می شوند. علاوه بر این سایز و قطر هر یک از این خروجی ها نیز در انتخاب نهایی تاثیر گذار است. توجه شود که این مورد کاملا با نحوه ی نصب و قرارگیری گیربکس مرتبط است. همچنین تشخیص نوع کوپلینگ نیز به همین عامل بستگی دارد.

نحوه انتخاب گیربکس صنعتی برای خرید

کلیه این اطلاعات همراه با سایز بندی در کاتالوگ و یا جدول اطلاعات هر گیربکس قرار دارد. شما می توانید با مطالعه آن ها از تمام این مشخصات آگاهی پیدا کنید.

سایر عوامل تاثیر گذار در انتخاب گیربکس

موارد بیان شده از مهم ترین و اساسی ترین پارمترها در این رابطه بودند. اما عوامل دیگری نیز ممکن است در این تصمیم گیری تاثیر گذار باشند. در ادامه به طور خلاصه به آن ها می پردازیم.

  • دمای محیط و شرایط جوی: اگر قرار است گیربکس شما در محیطی مرطوب، پر گرد و غبار، دارای خطر انفجار و یا دمای خیلی بالا یا خیلی پایین نصب و استفاده شود؛ حتما در هنگام خرید به IP و کلاس حرارتی آن توجه نمایید.
  • تناسب میان موتور انتخابی و گیربکس: همانطور که پیش از این اشاره شد، یکی از اساسی ترین فاکتور های انتخاب گیربکس، موتوری است که به آن متصل می شود. در نظر داشته باشید که توان، دور ورودی و خروجی، مکانیزم خروجی الکتروموتور با ورودی گیربکس باید متناسب باشد.
  • نحوه قرارگیری چرخ دنده ها و محور در گیربکس: یکی از عواملی که با راندمان، میزان اصطکاک، گرمای تولیدی و البته نحوه نصب گیربکس در ارتباط است، آرایش قرار گیری چرخ دنده و شفت آن است. در صورت عدم وجود فضای کافی در محل نصب می توانید از نوع گیربکس های عمودی استفاده کنید. و یا با توجه به نوع کار و فضای قابل استفاده انواع پایه دار می توانند گزینه ی مناسبی باشد.

نحوه انتخاب گیربکس صنعتی برای خرید

در پایان با توجه به تاثیر مستقیم گیربکس بر راندمان کار و البته گسترده بودن عوامل اثرگذار هنگام انتخاب؛ اگر قصد خرید گیربکس مقرون به صرفه، با کیفیت و کاملا متناسب با صنعت مورد نظرتان را دارید، پیشنهاد می کنیم از مشاوران و کارشناسان این حوزه راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها