کد خبر: ۲۴۸۸
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
رییس سازمان حفظ نباتات کشور:
رییس سازمان حفظ نباتات کشور در همایش روز جهانی سلامت غذا گفت: ۴۰ درصد حفظ امنیت غذایی دنیا وابسته به سازمان حفظ نباتات کشورها است و اگر مبارزه با آفات و بیماری ها صورت نگیرد از جمعیت هشت میلیاردی دنیا ۳.۲ میلیارد نفر با بحران غذا روبرو خواهند شد.
به گزارش جدید پرس:

« شاهپور علایی مقدم » امروز سه‌شنبه در همایش روز جهانی سلامت غذا که در سالن جلسات سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد، افزود: در بحث امنیت غذایی یکی از مولفه های بسیار مهم حفظ محصول از آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه بخش کشاورزی با ریسک‌های مختلفی همراه است تصریح کرد: یکی از این ریسک ها تولید و دیگری قیمت است‌  که در بخش ریسک قیمت بایستی متخصصان این بخش و بازرگانان نظراتشان را ارائه کنند اما در بخش ریسک تولید  شامل آفات، بیماری ها و عوامل خسارت زا نیازمند ارائه  نظرات کارشناسی هستیم.

حفظ نباتات وظیفه کنترل بیش از ۶۰۰ عامل خسارت زای گیاهی را دارد

علائی مقدم اضافه کرد: تاکنون بیش از ۶۰۰ عوامل خسارت زای گیاهی شناسایی شده که سازمان حفظ نباتات وظیفه کنترل و پایش آنها را دارد.

میزان مصرف سم در ایران ۴۰۰ گرم کمتر از میانگین جهانی است

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه مصرف سم در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر کمتر است گفت: میزان سم مصرفی در کشور ما  ۲.۵ کیلوگرم در هر هکتار یعنی از میانگین جهانی حدود ۴۰۰ گرم کمتر است این درحالیست که  متوسط استفاده سم در دنیا ۳ کیلوگرم گزارش شده است.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات در کشور  بحث میانگین عدم انطباق است که به سواد و سطح دانش و مهارت بهره‌برداران مرتبط است.

۷۰ درصد اثرگذاری سموم نحوه مصرف است

علائی مقدم افزود: ۷۰ درصد تاثیرگذاری آفتکش‌ها  وابسته به نحوه مصرف آنها است به طوری که اگر کشاورز نحوه استفاده از سموم و آفتکش‌ها را نداند عدم انطباق ایجاد می شود و تکرار آن عدم انطباق را بالا می برد.

پست‌های قرنطینه نیازمند نیروی انسانی است

رییس سازمان حفظ نباتات کشور اظهارداشت: طبق آمارها سالانه  ۲۷.۵  میلیون تن واردات، ۵.۴ میلیون تن صادرات و ۱.۸ میلیون تن ترانزیت محصولات کشاورزی  داریم بنابراین پست های قرنطینه کشور نیازمند تقویت نیروی انسانی است زیرا اکنون ۲۲۳ نفر در پست های قرنطینه فعال هستند درحالی که باید این رقم به ۴۳۹ نفر برسد.

وی با اشاره به اینکه باید با کنترل و نظارت بیشتر از برگشت محصولات غذایی جلوگیری کنیم تا امنیت غذایی کشور خدشه دار نشود اضافه کرد: سازمان حفظ نباتات کشور سلامت محور است و به همین منظور باید نیروی انسانی در این سازمان تقویت شود.

علائی مقدم درباره بودجه این سازمان گفت: مجموع بودجه  سازمان سال گذشته (۱۴۰۰) حدود  ۳۰ میلیارد تومان در بخش نیروی انسانی و ۵۱ میلیارد تومان در بخش تملک دارایی بوده است که این میزان بودجه برای این سازمان کافی نیست و باید بودجه این بخش افزایش یابد.

وی با بیان اینکه قانون سازمان حفظ نباتات کشور باید مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد افزود: قانون حفظ نباتات، اصلاح تشکیلات و ساختار سازمانی ، صدور مجوز استخدامی، اختصاص بودجه و تامین اعتبارات لازم  جهت تقویت ساختار سازمانی و فیزیکی قرنطینه ای کشور باید مورد توجه باشد.

تولید سالانه  ۵۰ میلیون اصله نهال خارج از شبکه نظارتی و بهداشتی

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به  سامانه پایش و مانیتورینگ نهال ها افزود : اکنون سالانه ۱۰۰  میلیون اصله نهال در کشور تولید می شود که ازاین تعداد ۵۰ میلیون اصله نهال خارج از شبکه و نظارت بهداشتی سازمان  حفظ نباتات است و می تواند سلامت  محصولات را به خطر بیاندازند.

به گفته وی، به همین منظور سامانه ای طراحی شده که نهال ها و سلامت آنها را رصد و پایش می کند.

به گزارش ایرنا، در همایش روز جهانی سلامت غذا از دو سامانه سماک و نهالستان با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد، سامانه سماک یا سامانه مجوزهای الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی سامانه‌ای است که محصولات را از تولید تا صادرات رصد می کنند و بنابر اعلام رییس سازمان حفظ نباتات ۴۷۲ گلخانه دار و تولید کننده نیز در نوبت ثبت نام در این سامانه هستند.

همچنین سامانه نهالستان نیز به بررسی تولید نهال و بسترهای تولید  و مجوزهای سلامت می پردازد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها