کد خبر: ۲۳۷۵
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
مشتریان نهایی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در مراسمی با حضور نهادهای نظارتی مشخص شدند و اسامی منتخبان اعلام شد.
به گزارش جدید پرس:

۲۷ اردیبهشت ماه اولین دوره ثبت نام در سامانه جدید قرعه کشی خودرو آغاز شد و تا یک هفته یعنی سوم خردادماه ادامه داشت. پس از پایان مهلت ثبت نام اعلام شد که قرعه کشی نهم خرداد ماه انجام و اسامی منتخبان ۹ صبح دهم خرداد ماه اعلام شود.

با این حال نتایج قرعه کشی دیروز منتشر نشد و وزارت صمت علت این امر را «انجام استعلامات و صحت‌سنجی روندها به‌منظور تخصیص دقیق و عادلانه خودرو توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده به متقاضیان» اعلام کرد.

همچنین مسئولان وزارت صمت تاکید کردند که اسامی اولین دوره قرعه کشی خودرو امروز چهارشنبه اعلام خواهد شد که بالاخره هم اکنون سامانه به روزرسانی شده و نتایج اعلام شد. البته با توجه به حجم زیاد ورود کاربران، سامانه کند پیش می‌رود.

گفتنی است، در سامانه یکپارچه قرعه کشی خودرو چهار میلیون و ۱۵۷ هزار و سیصد و پنجاه و دو نفر متقاضی خرید خودرو ثبت‌نام کردند که از این تعداد سه میلیون و ۸۷۸ هزار و سیصد و یک نفر در طرح عادی و ۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر نیز در طرح حمایت از خانواده و جوانی ثبت‌نام کردند.‌

مجموع ظرفیت در نظر گرفته‌شده در خودروهای عرضه‌شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای این دوره ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ دستگاه بود که در قالب ۱۱۵ طرح فروش متنوع شامل فروش فوری، فروش فوق‌العاده، طرح جوانی جمعیت، فروش‌های کمتر از یک سال و مشارکت در تولید ارائه شد.

جزئیات قرعه‌کشی خودرو در سامانه جدید

پیرو مفاد نامه رییس‌جمهوری جمهوری (بند ۵ الف) در خصوص شفاف‌سازی فرآیند عرضه خودرو ، نخستین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفاف‌سازی فرآیند تخصیص خودرو به متقاضیان، تحت نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کار خود را از ساعت ۹ صبح  سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت آغاز کرد و متقاضیان خودرو ظرف مدت یک هفته تا ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه (سوم خرداد) اطلاعات ثبت نامی خود را در این سامانه وارد کردند.     

با توجه به افزایش ۱۷۵ درصدی تولید خودروی کامل در خودروسازان بزرگ کشور تا خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل (تولید کامل بالغ بر ۸۳ هزار خودرو  در مقایسه با  میزان ۳۰ هزار خودروی کامل تولید شده  در مدت مشابه سال قبل) ۳۸ مدل خودروی مختلف از ۶ خودروساز کشور در این دوره  ارائه شد و چهار میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۲ نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند که سه میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۹۱ نفر در طرح عادی و ۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر در طرح حمایت از خانواده شرکت کردند.

طبق اعلام مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، در طرح موردنظر بیش از چهار میلیون و ۱۷۵‌هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند، که در مقایسه با طرح‌های قبلی، کمتر است. همچنین با در نظر گرفتن عدد ۱۷۷‌هزاردستگاهی برای عرضه، خودروهای بسیار بیشتری نیز نسبت به گذشته به فروش گذاشته شده‌اند. بنابراین این آمار نشان می‌دهد شانس برنده شدن ثبت‌نام‌کنندگان بسیار بالا رفته است.

در گذشته، چیزی حدود شش‌میلیون نفر برای چند‌هزار دستگاه خودرو (معمولا کمتر از ۲۰‌هزار دستگاه) ثبت‌نام می‌کردند، بنابراین شانس برنده شدن بسیار پایین و برای این آمار، یک به ۳۰۰ بود. حالا اما با توجه به تقاضای بالغ بر چهار‌میلیون‌نفری و عرضه ۱۷۷‌هزاردستگاهی، شانس برنده شدن در طرح‌های فروش خودرو یک به ۲۳ شده است.

بنابراین برای محاسبه شانس ثبت‌نام‌کنندگان عادی، باید نصف خودروهای عرضه‌شده را ملاک قرار داد. با در نظر گرفتن اینکه تعداد متقاضیان عادی بسیار بیشتر از مادران دارای دو فرزند است، آنها شانس خیلی کمتری برای برنده شدن خواهند داشت. از آن سو اما شانس مادران دارای دو فرزند برای برنده شدن در طرح‌های فروش خودروسازان بسیار بالاتر از افراد عادی است.

دومین عرضه، پایان خرداد ماه

در این زمینه عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت اظهار داشت: عرضه پایدار در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ادامه خواهد داشت و در پایان همین ماه دومین عرضه در این سامانه انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: برخلاف شایعات، این عرضه هر سه ماه یک‌بار نخواهد بود.

لازم به ذکر است که در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو  ۵۶ طرح متنوع تخصیص خودرو در حوزه "حمایت از خانواده و جوانی" ارائه شده است که با توجه به آنکه میزان متقاضیان در  ۴۲ طرح مختلف، کمتر از ظرفیت تخصیص یافته بود نیازی به قرعه‌کشی در آن طرح‌ها نیست و خودروی مدنظر آنان بدون قرعه‌کشی،  به مادران واجد شرایط در این طرح‌ها اختصاص می‌یابد.

از سوی دیگر سیاست‌گذاری عرضه در "سامانه یکپارچه تخصیص خودرو" در راستای ارتقای رضایت مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار، توانسته است تا مزایای زیر را نیز ایجاد کند:

- تخصیص عادلانه خودرو

- بالارفتن امکان دسترسی مصرف‌کنندگان به‌گونه‌ای که در آخرین عرضه یکی از خودروسازان داخلی ۱۱.۵ میلیون نفر به‌ازای عرضه ۵۰ هزار خودرو  ثبت‌نام کرده‌اند، درحالی‌که با عرضه یکپارچه خودرو میزان ثبت‌نام‌کنندگان محصولات آن خودروساز به سه میلیون و ۶۹۹ هزار خودرو  به‌ازای عرضه صد هزارتایی، کاهش یافت و به عبارت دیگر احتمال دسترسی مصرف‌کنندگان به خودرو برای یک محصول پرطرف‌دار خودروساز داخلی، به میزان هشت برابر افزایش یافته است

- شفافیت و ایجاد رویه‌ای واحد در عرضه برای همه خودروسازان

- رفع شائبه مهندسی عرضه با عرضه قطره‌چکانی خودرو و یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف توسط خودروسازان

- افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان در هر دوره عرضه.

 
 
 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها