کد خبر: ۲۳۴۵۳
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی، قیمت خرید محصولات باید در آغاز هر سال زارعی یعنی شهریور ماه اعلام شود.
به گزارش جدید پرس:

مطابق آخرین اصلاحیه این قانون در زمان مذکور شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی کشور قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی جاری ۱۳ هزار تومان اعلام کرد.

اما در ماه‌های پس از آن تورم همراه با افزایش نرخ دلار، هزینه تمام شده تولید محصولات را افزایش داد. با افزایش هزینه تمام شده تولید کشاورزان بار‌ها درخواست اصلاح قیمت متناسب با هزینه و تورم تولید را دادند.

 

در پایان هفته گذشته سخنگوی دولت در تویئتی خبر از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان داد و نوشت: دولت علاوه بر مبلغ ۱۱ هزار و پانصد تومان قیمت گندم، هزار و پانصد تومان برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر و ۲ هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم برای کشاورزان تصویب کرد.

اعلام نرخ خرید تضمینی گندم از سوی سخنگوی دولت مورد انتقاد شدید کارشناسان قرار گرفت و آن را قانون شکنی توصیف کردند. چرا که مطابق آخرین اصلاحیه قانون تضمین خرید محصولات اساسی تنها شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی کشور موظف به تعیین قیمت خرید تضمینی گندم و اعلام آن است.

پس از شدت گرفتن انتقادات، در روز دوشنبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی کشور به فوریت تشکیل جلسه داد تا وظایف قانونی خود را در قبال کشاورزان انجام دهد و قیمت نهایی خرید تضمینی گندم را تعیین و اعلام کند. اما به گفته قاسم پیشه‌ور، رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران به اقتصاد آنلاین؛  در این جلسه اعضای شورا در خصوص قیمت نهایی خرید تضمینی گندم به توافق نرسیدند. قرار بر این شد قیمت خرید تضمینی گندم بار دیگر کارشناسی شود و اعلام قیمت نهایی به چهارشنبه هفته جاری یعنی امروز موکول شد.

پیشه‌ور امروز به اقتصاد آنلاین خبر داد: جلسه شورا تشکیل شده و خروجی آن تصویب افزایش قیمت خرید تضمینی گندم بوده است.

وی از اعلام قیمت خودداری کرد و یادآور شد: مطابق با قانون رئیس شورا یعنی وزیر جهادکشاورزی اجازه اعلام رسمی قیمت را دارد.

پیشه‌ورتصریح کرد: فرصت قانونی رئیس شورا برای اعلام قیمت، حداکثر یک هفته است.

وی احتمال داد در سفر فردا (روز پنجشنبه) رئیس جمهور به استان خوزستان این قیمت توسط سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران این اطمینان را داد که، قیمت جدید رضایت کشاورزان را تأمین کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها