کد خبر: ۲۳۱۴۱
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
ارتش میانمار از ترور یک مقام رده بالای انتخاباتی در شهر یانگون، پایتخت تجاری این کشور خبر داد.
به گزارش جدید پرس:

دفتر اطلاع‌رسانی ارتش میانمار اعلام کرد، یک مقام ارشد انتخاباتی و سرهنگ سابق ارتش این کشور در داخل خودرویش در شهر یانگون ، پایتخت تجاری میانمار ترور شده است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، بر اساس اعلام دفتر اطلاع‌رسانی ارتش و گزارش رسانه‌های میانمار، «سای کیاو تو»، معاون مدیر کل کمیسیون انتخابات این کشور که انتصاب یافته از سوی شورای نظامی حاکم بوده، روز شنبه با شلیک چند گلوله ترور شده و یکی از گروه های شبه‌نظامی مخالف شورای نظامی، مسئولیت این ترور را بر عهده گرفته است.

گروه شبه‌نظامی «برای یانگون»، بعد از این ترور با انتشار پستی در شبکه اجتماعی فیسبوک در ضمیمه سه تصویر از مقامی که هدف گرفته شد نوشت: «ماموریت تکمیل شد.»

«سای کیاو تو» از زمانی که ارتش میانمار در اول فوریه 2021 (13 بهمن 1399) قدرت را از دولت منتخب غیرنظامی «آنگ سان سوچی» تصاحب کرد، بلندپایه‌ترین مقام کمیسیون انتخابات این کشور است که ترور می‌شود.

طبق اعلام دفتر اطلاع‌رسانی شورای نظامی حاکم بر میانمار در روز یکشنبه، این ترور از سوی گروه شبه‌نظامی «نیروی دفاع مردمی»، شاخه مسلح وابسته به گروه مخالف «دولت وحدت ملی» به اجرا در آمده است. این گروه که با دولت حاکم وابسته به ارتش میانمار مخالف است دو سال قبل بعد از به قدرت رسیدن شورای وابسته به ارتش در میانمار تشکیل شد.

ارتش میانمار «نیروی دفاع مردمی»، «دولت وحدت ملی» و دیگر گروه‌های مخالف با خودش را «تروریست» می‌خواند.

ارتش میانمار بعد از تصاحب قدرت، سرکوبی سخت را علیه مخالفانش در شهرهای این کشور به اجرا گذاشته، هزاران تن را بازداشت کرده و حتی تظاهرکنندگانی که خشن نبوده‌اند هدف حملات مرگبار قرار داده است.

شورای نظامی حاکم بر میانمار بعد از به قدرت رسیدن، اعضای کمیسیون انتخاباتی قبلی را که پیروزی حزب آنگ سان سوچی مشهور به حزب «انجمن ملی برای دموکراسی» در انتخابات سراسری نوامبر 2020 را تایید کرده بودند، برکنار و با مقامهای جدید منصوب شده توسط خودش جایگزین کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، ارتش میانمار چند عضو کمیسیون انتخاباتی قبلی را دستگیر کرده و بر اساس گزارش برخی رسانه‌های مستقل میانماری، آنها را برای اعتراف به این که در انتخابات تقلب شده، تحت فشار گذاشته است.

کمیسیون انتخاباتی انتصابی از سوی ارتش میانمار بعدا نتایج انتخابات 2020 را باطل اعلام و سوچی را به همراه چند چهره سیاسی شناخته شده دیگر به اتهام تقلب تحت پیگرد قرار داد.

گروه شبه نظامی «برای یانگون» که مسئولیت ترور «سای کیاو» را بر عهده گرفت، ادعا کرد او یکی از شاکیان پرونده قضایی مطرح شده به اتهام تقلب انتخاباتی علیه سو چی بوده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها