کد خبر: ۲۲۷۱۹
۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
درحالی که رئیس‌جمهور فرانسه از طرحی سری با چین برای پایان دادن به جنگ اوکراین خبر داده شرکای مکرون او را دوستی غیرقابل اعتماد خواندند.
به گزارش جدید پرس:

امانوئل مکرون پس از پایان سفر اخیرش به چین، از طرحی سرّی با پکن برای پایان دادن به جنگ اوکراین و بازگرداندن طرفین درگیر به میز مذاکره تا تابستان سال جاری خبر داد. موضوعی که شرکای اروپایی فرانسه دست کم در ابتدای کار چندان به آن خوش بین نیستند وممکن است حتی مکرون را بخاطر همکاری با چین سرزنش کنند.

به گزارش دیلی تلگراف، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از طراحی برنامه‌ای سرّی با همتای چینی خود برای بازگرداندن روسیه و اوکراین به میز مذاکره تا تابستان سال جاری میلادی خبر داد. این برنامه از سوی توبیاس الوود، رئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس، طرحی خطرناک اعلام شده و یان دونکان اسمیت، رهبر پیشین حزب محافظه کار انگلیس هم رئیس جمهوری فرانسه را دوستی نه چندان قابل اعتماد خوانده است.

امانوئل مکرون در دستوری خطاب به امانوئل بون، مشاور سیاست خارجی پیشین خود گفته بود با وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی برای ایجاد چارچوبی که بتواند به عنوان اساس مذاکرات آینده درباره اوکراین مورد استفاده قرار بگیرد، همکاری کند.

دیلی تلگراف درحالی از وجود یک طرح سرّی میان چین و فرانسه برای خاموش کردن آتش جنگ اوکراین گزارش داده که نه دولت چین و نه کاخ الیزه، هیچ یک از وجود چنین طرح سخن به میان نیاورده اند و البته این موضوع را تکذیب هم نکرده اند.

یک منبع از رسانه آمریکایی بلومبرگ که خواست نامش فاش نشود نیز گفت فرانسوی‌ها معتقدند مذاکره میان روسیه و اوکراین به زودی و تا تابستان سال جاری میلادی امکان دارد اتفاق بیفتد.

به گزارش بلومبرگ یک مقام رسمی دفتر مکرون، موضوع گفت و گوی میان امانوئل بون و وانگ یی را تایید کرده است. با وجود این از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرده و افزوده متحدان فرانسه از هرگونه طرح ابتکاری از سوی فرانسه آگاه و مطلع بودند.

هنوز مشخص نیست آیا رئیس جمهوری فرانسه برای این طرح از سوی کی‌یف حمایت می‌شود. باوجود این روز شنبه کاخ الیزه اعلام کرده بود وی درباره گام‌های بعدی در سازماندهی اجلاس صلح با ولودیمر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به بحث و تبادل نظر پرداخته است. رئیس جمهوری اوکراین نیز در مکالمه تلفنی گفتگو با همتای فرانسوی خود و نتایج سفر اخیر وی به چین را تایید کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها