کد خبر: ۲۲۳۵
۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
کارشناس اقتصادی:
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سود اوراق ارزی که بانک مرکزی قصد انتشار آن را دارد، به‌صورت ارزی است، گفت: انتشار اوراق ارزی ابزار و سیاستی برای تقویت بنیه ارزی است و با اجرای درست آن دولت و خریداران این اوراق سود خواهند برد.
به گزارش جدید پرس:

«علی صالح‌آبادی» رییس کل بانک مرکزی در روزهای گذشته از  انتشار اوراق ارزی خبر داد و تاکید کرد که اوراق ارزی به‌عنوان نوآوری جدید منتشر خواهد شد. بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی به شکل ارز است و به این ترتیب اشخاص حقیقی و حقوقی و گروه‌های مختلفی که دارای ارزهای راکد هستند، می‌توانند نسبت به خرید اوراق ارزی اقدام کنند.

وی گفت: سود و اصل این اوراق به‌صورت ارزی خواهد بود و ناشرانی که دارای درآمدارزی هستند، می‌توانند نسبت به انتشار اوراق اقدام کنند.

«حسین میرزایی» کارشناس اقتصادی درباره انتشار اوراق ارزی به خبرنگار ایرنا، گفت: انتشار اوراق ارزی موضوعی است که بانک مرکزی برای مدیریت سیاست‌گذاری پولی و ارزی مطرح کرده است؛ بر این اساس اوراق قرضه توسط دولت منتشر می‌شود.

وی افزود: افراد حقیقی و حقوقی و گروه‌های مختلفی که ارزهای راکد در اختیار دارند، می‌توانند آن را به دولت واگذار و در ازای آن اوراق ارزی دریافت می‌کنند.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: قرار است اعطای سود اوراق ارزی نیز به‌صورت ارزی باشد نه ریالی؛ همچنین اصل بازپرداخت اوراق به افراد به‌صورت ارزی برگردانده می‌شود و در صورت تمایل می‌توانند پس از اتمام دوره تعیین‌شده اوراق را تمدید کنند.

میرزایی اظهار داشت: در ادبیات متعارف اقتصادی انتشار اوراق ارزی ابزاری است که می‌توان با آن سیاست‌گذاری کرد و نتیجه‌بخش بودن این امر بستگی به این دارد که شرایط نهادی و اقتضائات بومی اقتصادی آن کشور با مباحث اقتصاد متعارف همخوانی دارد یا نه؟.

وی با بیان اینکه کشور ما درگیر تنش‌های ارزی و تحریم‌های بین‌المللی است، افزود: در دهه اخیر بنیان جنگ اقتصادی بر ارز بوده است و کشورهایی که تحریم کننده دسترسی ما را به منابع ارزی محدود می‌کنند؛ بنابراین دولت باید دقت کند که در این شرایط اقتصادی و ارزی امکان بازپرداخت ارزی را دارد یا خیر.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دولت با انتشار اوراق ارزی، سیاست‌گذار ارزی داشته و بنیه ارزی خود را تقویت کند و افراد و گروه‌ها نیز از خرید اوراق ارزی بهره‌مند می‌شوند.

میرزایی گفت: یکی از مشکلات در انتشار اوراق ارزی این است که در گذشته سپرده‌گذاری ارزی در کشور اجرا شد و زمانی که بازپرداخت سپرده‌ها فرا رسید، دولت وقت مبالغ ریالی پرداخت کرد و باعث عدم اعتماد به سیاست پولی شد.

وی ادامه داد: نمی‌توان اعتماد را  یک‌شبه به وجود آورد و برای ایجاد اعتماد باید زمان لازم صرف شود و فرآیند رفتاری شکل بگیرد تا مردم اعتماد از دست رفته را بیابند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها