کد خبر: ۲۲۲۳
۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
با اشاره به احتمال صدور قطعنامه علیه ایران؛
یک کارشناس مسائل بین‌ الملل در مورد پیش نویس قطعنامه آمریکا و اروپا علیه ایران گفت: در حالی که کشورها گفتگو در مورد مسائل هسته ای ایران را ادامه می دهند، چنین اقداماتی تلاش کشورها را برای استفاده از آژانس به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران به خوبی نمایان می کند. بنابراین اقدام سیاسی این حرکت خیلی آشکار و روشن است. باید بحث به گفتگوهای ۵+۱ برگردد و در آنجا تصمیم گیری شود. ولی بازگرداندن بحث به آژانس حاکی از اهداف سیاسی است که ایران باید از انحراف در مسیر جلوگیری کند.
به گزارش جدید پرس:

پرونده هسته‌ای ایران هفته پرچالشی پیش رو دارد، این در حالی است که پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران منتشر و پیش از جلسه شورای حکام رسانه‌ای شده و در نتیجه بسیاری احتمال صدور قطعنامه علیه ایران را دور از انتظار نمی‌دانند.

 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: هفته آینده به همراه فرانسه، آلمان و انگلیس قطعنامه‌ای ارائه خواهیم کرد که از ایران می‌خواهد با آژانس اتمی همکاری کامل داشته باشد. این در حالی است که هنوز پرونده برجام بلاتکلیف است.

صباح زنگنه، کارشناس مسائل بین الملل در مورد شرایط امروز پرونده هسته‌ای ایران گفت: پیش‌نویسی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ارائه کرده‌اند متن نهایی نیست. این پیش‌نویس در شورای حکام مورد بحث قرار می‌گیرد و از همه کشورها در این باره نظرسنجی می‌شود. نمی‌توان صدور قطعنامه را پیش‌بینی کرد اما فرصت چانه زنی و دخالت سایر کشورها وجود دارد.

 

او در ادامه توضیح داد: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها از اینکه بتوانند آمریکا را متقاعد به انجام تعهدات خود کنند، مایوس شده‌اند و به همین دلیل به سمت ارائه قطعنامه رفته‌اند. این پیش‌نویس در مرحله‌ای است که باید مسئولین کشورمان مراقب باشند به قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت کشیده نشود. مقامات ما باید با آژانس به تفاهم برسند و اطلاعات اشتباهی را که به آژانس داده می‌شود تصحیح کنند.

 
 

زنگنه در خصوص رویکرد آژانس و تهیه پیش‌نویس قطعنامه بیان کرد: در حالی که کشورها در حال گفتگو در مورد مسائل هسته‌ای ایران هستند، چنین اقداماتی تلاش کشورها را برای استفاده از آژانس به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران به خوبی نمایان می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین اقدام سیاسی این حرکت خیلی آشکار و روشن است. باید بحث به گفتگوهای 5+1 برگردد و در آنجا تصمیم گیری شود. ولی بازگرداندن بحث به آژانس حاکی از اهداف سیاسی است که ایران باید از انحراف در مسیر جلوگیری کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد شرایط پرونده احیای برجام اظهار کرد: به نظر می‌آید برجام به دلایل مختلف اعم از مشکلات داخلی ایران و آمریکا و فشار رژیم صهیونیستی و حتی فشار برخی کشورهای عرب در منطقه به یک وضعیت بغرنجی رسیده است.

وی با بیان اینکه این وضعیت طبعاً می‌تواند برجام را به چند مسیر بکشاند، توضیح داد: یک مسیر این است که یک توافق گذرا، موقت و محدود شکل بگیرد. دومین مسیر این است که شرایط به یک گفتگوی جدی بین ایران و آمریکا منتهی شود یا اینکه گفتگوها همچنان در خلا ادامه داشته باشد. البته احتمال کنار کشیدن مجدد آمریکا نیز پیش‌بینی می‌شود و ظاهرا کاری از دست اروپایی‌ها هم ساخته نیست و امکان اعلام مرگ برجام وجود دارد

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها