کد خبر: ۲۱۸۵۱
۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
آن‌طور که به‌نظر می‌رسد اپل در پی استفاده از لیتوگرافی N۳ برای پردازنده‌ی A۱۷ و لیتوگرافی N۳E برای پردازنده‌ی M۳ است.
به گزارش جدید پرس:

اگر شایعه‌ها رنگ حقیقت به‌خود بگیرند، اپل در آینده‌ای نزدیک چندین مدل جدید از کامپیوترهای خانواده‌ی مک ازجمله مک بوک ایر ۱۵ اینچ را رونمایی می‌کند. به گزارش گیزموچاینا، مدل‌های جدید مک به‌همراه آیپد پروهای نسل بعد از پردازنده‌ی M۳ استفاده می‌کنند که مبتنی‌بر لیتوگرافی N۳E (کلاس سه نانومتری) شرکت TSMC است.

سامسونگ و TSMC تولید انبوه پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی سه نانومتری را شروع کرده‌اند. TSMC فعلاً مشغول تولید نسل اول این لیتوگرافی است که N۳ نام دارد. منظور از لیتوگرافی، ابعاد ده‌ها میلیارد ترانزیستور روی تراشه است. این ترانزیستورها با کاهش ابعاد، قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر می‌شوند.

به گفته‌ی TSMC لیتوگرافی N۳E در مقایسه‌ با N۳ در عین افزایش قدرت و کاهش مصرف انرژی، پردازنده‌ها را پرکاربردتر می‌کند و بازدهی را بالاتر می‌برد.

پردازنده‌های مبتنی‌بر N۳E تا ۳۴ درصد کم‌مصرف‌تر از پردازنده‌های مبتنی‌بر N۵ (کلاس پنج نانومتری) خواهند بود. با فرض ثابت ماندن مصرف انرژی، استفاده از N۳E باعث می‌شود قدرت تا ۱۸ درصد افزایش پیدا کند.

شایعه‌ها می‌گویند اپل پردازنده‌ی A۱۷ Bionic را که در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس استفاده می‌شود، با لیتوگرافی N۳ می‌سازد. اپل ۱۰۰ درصد از ظرفیت تولید لیتوگرافی N۳ را رزرو کرده است. قبلاً تصور می‌شد بخشی از ظرفیت تولید N۳ به پردازنده‌ی M۳ ارتباط دارد، اما اکنون گفته می‌شود این پردازنده با لیتوگرافی N۳E ساخته خواهد شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها